دانلود مقاله و تحقیق علمی

مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی

اغلب ما با واژه مدیریت منابع انسانی، روابط کارکنان و مدیریت پرسنل استفاده‌شده در مطبوعات و همچنین متخصصان صنعت آشنا هستیم.
در این مقاله، به پرسش مدیریت منابع انسانی چیست، با ارایه یک نمای کلی از موضوع و معرفی مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های امروزی، پاسخ می‌دهیم.
ما اصطلاح «هنر و دانش» را برای مدیریت منابع انسانی انتخاب کردیم زیرا این موضوع هم هنر مدیریت افراد با استفاده از رویکردهای خلاقانه و نوآورانه است و هم دانشی است که به‌دلیل کاربرد دقیق این تیوری مورد نیاز است.
تعریف اول مدیریت منابع انسانی، فرایند مدیریت افراد در سازمان‌ها به شیوه‌ای ساختار یافته و کامل است.
مقصود از مدیریت منابع انسانی سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت‌ کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان.
مدیریت امور کارکنان حوزه‌ای است که به اندازه کل حوزه مدیریت قدمت دارد اما بهطور طبیعی دستخوش تغییر و تکامل شده است.
نقطه عطف این تغییر و تکامل جایی است که به جای مدیریت کارکنان١، مدیریت منابع انسانی۲ مطرح می‌شود.
در محیط کسب وکار رقابتی و پیچیده دنیای امروز، خلاقیت و نوآوری در سازمان‏‌ها امری بسیار مهم است و استراتژی‏‌ها و تاکتیک‏‌‌های مدیریت کسب وکارها باید همگام با تغییرات باشد.
و اینجاست که اهمیت مدیریت منابع انسانی در تضمین موفقیت یک سازمان و ایجاد مزیت رقابتی برای آن مشخص می‌شود .
این در حالی است که مدیریت منابع انسانی نقشی است که در همه‌ی سازمان‌های بزرگتر از یک نفر، معنا دارد.
اگرچه عموما در یک شرکت کوچک، سمتی به عنوان مدیر منابع انسانی وجود ندارد، اما به هر حال،‌مدیریت منابع انسانی بخشی از وظیفه مدیراجرایی یا مدیرعامل سازمان است.
طبیعتا به تدریج، پس از اینکه یک سازمان بزرگ‌تر شد، این نقش به یک واحد مستقل به نام واحد مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management سپرده می‌شود و موقعیتی رسمی برای مدیر منابع انسانی در سازمان تعریف می‌شود.

منبع : مقاله مدیریت منابع انسانی


نويسنده : الهه سرافراز


دیدگاه روانشناسان دررابطه با رشد کودک

دیدگاه روانشناسان دررابطه با رشد کودک

از طرف دیگر، نوزاد انسان با کمترین توانایی‌ها و امکانات( نظیر بازتابها) به دنیا می‌آید و به مراقبت زیاد و شدیدی نسبت به سایر موجودات نیاز دارد( برای مثال در نظر بگیرید که چگونه گوساله گاو پس از به دنیا آمدن روی پای خود می‌ایستد، ولی نوزاد انسان حتی نمی‌تواند سر خود را راست نگه دارد ). ابن مراقبت توسط پدر و مادر در وهله اول و توسط اطرافیان و جامعه در وهله دوم اعمال می‌شود، ولی این مراقبت بدون آگاهی، دانش و آموزش شیوه‌های فرزند‌پروری صحیح امکان ندارد و اهمیت روان شناسی کودک نیز از این دو موضوع( زمان طولانی رشد کودکی و شیوه‌های صحیح فرزند‌پروری) ناشی می‌شود.
تعریف روانشاسی کودک چیست؟ شیوه‏‌‌های صحیح فرزند پروری، نحوه تعامل و روابط مناسب با فرزندان از مهمترین موضوعات برای روانشناسی کودک می‌باشد.
نوزاد انسان در میان سایر موجودات عالم طولانی‌ترین زمان را نیاز دارد که قابلیت‏‌ها و توانایی‏‌‌های خود را پرورش و آشکار سازد.
رشد یک فرایند چند بعدی است.
کودکان در سنین مختلف نیازها و اولویت‏‌‌های مختلفی دارند.
روانشناسی کودک یکی از مهم‌ترین و پر کاربرد‌ترین شاخه‏‌های علم روانشناسی است.
شاخه روانشناسی کودک به بررسی روند رشد اخلاقی، اجتماعی کودک به صورت همزمان با رشد جسمانی او می‌پردازد.
استفاده از مشاوره متخصصان روانشناسی کودک و نوجوان در سنین اولیه رشد و شکل گیری شخصیت می‌تواند منجر به افزایش توانمدیهای شخصی افراد در مواجه با مشکلات و سختی‏‌‌های احتمالی زندگی شود.
روانشناسان و متخصصان روانشناسی کودک و نوجوان بر این باورند که در مواجه با برخی موارد و در آستانه برخی از مراحل زندگی کودک مشاوره‏‌‌های روانشناسان کودک می‌تواند تاثیرات مثبت به سزایی در عبور موفق کودکان از این بحران‏‌ها داشته باشد .
دوره سنی کودکی، تاثیر غیر قابل انکاری در سنین بالاتر و بزرگسالی افراد در زمینه‌های رفتاری و اخلاقی‌شان دارد.
این موضوع همواره مورد توجه روانشناسان و محققان بوده است.
نظریه‌های متعدد و گوناگونی مانند نظریه محیط غنی- محیط فقیر و نظریه اثر پروانه‌ای در زمینه روانشناسی کودک و رشد کودک و.. همگی گواه اهمیت این دوره در زمینه روانشناسی اند.

منبع : مقاله دیدگاه روانشناسان دررابطه با رشد کودک


نويسنده : الهه سرافراز


مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

مطمینا چه شما معتاد به شبکه‏‌‌های اجتماعی یا یک کاربر ساده باشید و یا حتی کسی که تازه به فکر استفاده از این شبکه‏‌ها افتاده است؛ سوالاتی در خصوص مزایا و معایب شبکه‏‌‌های اجتماعی دارید.
مثلا، آیا این شبکه‏‌ها بهره وری انسان را بالاتر می‌برد و یا فقط وقت گران بهای او را هدر می‌دهد؟ این شبکه‏‌ها به چه میزان امن هستند؟ بیایید پیش از آن که بر روی این شبکه‏‌ها – چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ زمانی – سرمایه گذاری زیادی کنید از مزایای آنها در مقابل معایبشان آگاه شوید.
بهبود ارتباطات و تقویت روابط انسانی، دلیل ظهور شبکه‌های اجتماعی است.
جدا از مکان زندگی، امکان پیدا کردن افرادی که تفکر و علایق یکسانی با فرد دارند امکان پذیر شده است.
همان ویژگی‌هایی که شبکه‌های اجتماعی را به یک نیروی مثبت در زندگی تبدیل می‌کند، می‌تواند جز معایب شبکه‌‏‌‌های اجتماعی برشمرده شود.
این مسیله به ویژه برای نوجوانان مشکل آفرین است، چراکه افراد شرور می‌توانند بدون در نظر گرفتن مسیولیت شخصی، همسالان خود در مدرسه را که در معرض آسیب هستند هدف قرار دهند و آن‌ها را اذیت کنند.
همچنین تعقیب و نظارت افراد از این طریق بسیار ساده است.
از آنجا که موقعیت مکانی افراد در شبکه‌های اجتماعی مشخص است همه‌ی عادات و رفتار افراد به راحتی می‌تواند تحت نظارت قرار بگیرد.
استفاده از شبکه‏‌‌های اجتماعی و مجازی چنان گسترش یافته که نسل کنونی را نسل شبکه نام نهاده‏‌اند و در این حوزه کاربران با ویژگی‏‌‌های خاصی با هم در ارتباط می‌باشند در این تحقیق مزایا و معایب شبکه‏‌‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است در ابتدا با معرفی رویکرد ترکیبی در مطالعه رسانه‏‌‌های اجتماعی به کاربران رسانه‏‌‌های اجتماعی می‌پردازد و مشخص می‌کند این کاربران چه کسانی هستند و فعالیت‌‌هایی را که می‌توانند انجام دهند شامل چه مواردی است و با بیان ماهیت این شبکه‏‌ها و تقسیم بندی و کارکردشان با شناخت کاربران هر یک از آنها به بررسی اثرات مثبت و منفی استفاده از آنها در حوزه‏‌‌های مختلف و همچنین اثرات آنها بر رویکردهای مسایل تکنولوژی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، کسب و کار، دین و مذهب پرداخته و این رسانه‏‌ها را از لحاظ حوزه فعالیت یشان بر بستر کامپیوتر و شبکه‏‌‌های موبایل تبیین می‌نماید و محبوبیت کاربرانشان را با توجه به قابلیت‏‌‌های ویژه هر شبکه مورد بررسی قرار می‌دهد و آینده و چشم انداز‏‌‌های هر یک را بیان می‌کند.

منبع : مقاله مزایا و معایب شبکه های اجتماعی


نويسنده : الهه سرافراز


ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد( انگلیسی: Performance measurement) اندازه‌گیری عملکرد یا سنجش عملکرد، فرایندی است که با هدف تعیین درجه کفایت و لیاقت کارکنان از لحاظ انجام وظایف محوله و قبول مسیولیت‌ها در سازمان، انجام می‌گیرد.
در این فرایند مدیران ارشد یک سازمان، شرکت، موسسه یا نهاد، رفتار کارکنان زیرمجموعه خود را مورد بررسی و مشاهده قرار می‌دهند، تا بتوانند بازخوردهای لازم را درباره نقاط قوت و ضعف رفتار کارکنان، به آنها ارایه نمایند.
به بیانی ساده ارزیابی عملکرد به سنجش نسبی عملکرد انسانی در رابطه با نحوه انجام کار مشخص در یک دوره زمانی معین، در مقایسه با استاندارد انجام کار اطلاق می‌گردد.
مدیریت عملکرد( انگلیسی: Performance management) مدیریت عملکرد فرآیندی استراتژیک و یکپارچه که در جهت بهبود مستمر عملکرد و توسعه توانایی‏‌‌های کارکنان و ایجاد فضای کار تیمی و دسته جمعی که در نهایت موجب تعالی سازمان می‌گردد.
عملکرد به معنای تلاش کارکنان برای به انجام رساندن کارشان یا دستیابی به اهداف تعیین شده است.
هر شغلی مسیولیت‌هایی را به همراه دارد که باید طبق استانداردهای تعریف‌شده انجام شوند.
این کار کمک می‌کند تا صلاحیت، خصوصیات، کیفیت، مهارت، ظرفیت و پتانسیل بالقوه‌ی کارکنان برای آینده مشخص شود.
براساس ارزیابی عملکرد، بهترین کارکنان پاداش می‌گیرند تا این انگیزه‌ی پیشرفت در سایرین نیز تقویت شود.
بنابراین ارزیابی عملکرد یک مسیولیت مدیریتی است که استانداردهای شغلی را مشخص و تعیین می‌کند که عملکرد کارکنان در حدود استانداردهای تعیین شده هست یا خیر.
ارزیابی عملکرد کمک می‌کند تا ویژگی‌های کارکنان را بسنجیم و حدود توانایی آنها را تخمین بزنیم.
با ارزیابی عملکرد می‌توان در خصوص ارتقای شغلی کارکنان، نیاز به آموزش و بهبود توانایی‌‌شان تصمیم‌گیری کرد.
به فرایندی که با هدف تشخیص درجه کفایت و لیاقت کارکنان در سازمان، انجام می‌گیرد، ارزیابی عملکرد( Performance measurement) می‌گویند.
در این فرآیند فرد از نظر اجرایی در وظایف محوله و قبول مسیولیت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در فرایند ارزیابی عملکرد مدیران ارشد سازمان رفتار کارکنان زیرمجموعه خود را بررسی می‌کنند، تا بتوانند نقاط قوت و ضعف رفتار کارکنان را با توجه به بارخورد‏‌ها استخراج کنند بهطور خلاصه ارزیابی عملکرد بصورت دوره‌ای با هدف کشف استعداد و ظرفیت بالقوه فرد و برنامه ریزی در جهت بهبود سازمان انجام می‌گیرد.

منبع : مقاله ارزیابی عملکرد


نويسنده : الهه سرافراز


اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری

هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد، با توجه به سن و آموزش و هوش و یا براساس آزمون‌های معیار خواندن و نوشتن و محاسبه، از آنچه انتظار می‌رود بسیار کمتر باشد، اختلال یادگیری[۱] توصیف می‌شود.
اصطلاح اختلال یادگیری، از نیاز به تشخیص و خدمت به دانش‌آموزانی برخاسته‌است که به‌طور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه می‌شوند و در عین حال درچهارچوب سنی کودکان استثنایی نمی‌گنجند.
پس با توجه به مشخصات کلی این دانش‌آموزان، می‌توان آن‌ها را در گروه جدیدی به نام دانش آموزان با اختلال یادگیری قرار داد و گفت این دانش آموزان در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود، اختلال دارند که این اختلال می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر شود.
دانش آموزان مبتلا به این مشکل، نیازمند آموزش ویژه‌ای هستند که بنا بر نظر امز باید با تمرینهای مخصوص، غیرمعمول و با کیفیتی غیرعادی سر و کار داشته باشند.
این امر جدا از شیوه‌های آموزشی و منظمی است که اکثر کودکان از آن استفاده می‌کنند.
وظیفهٔ کارشناسان در این زمینه، این است که عهده‌دار جبران ناتوانی یادگیری به خصوص کودک به صورت آموزش انفرادی یاگروههای کوچک باشند.
انواع اختلالات یادگیری شامل اختلالاتی می‌شود که هر کدام، یکی از عملکردهای افراد را در زمینه‌‌هایی مثل خواندن، نوشتن و یا ریاضیات تحت تاثیر قرار می‌دهند.
دانش آموزان مبتلا به این ناتوانی‏‌ها بسیار کمتر از آنچه از سن و سطح هوشی آنها انتظار می‌رود موفق می‌شوند.
دانش آموزان مبتلا به این ناتوانی ها، بدون کمک‏‌‌های ویژه، معمولا ضعیف عمل می‌کنند، دوستان و اعضای خانواده آنها را ناتوان می‌دانند و در نتیجه عزت نفس و انگیزه آنها بسیار پایین است.
همچنین، ترک تحصیل در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بیشتر است و این افراد در عملکرد شغلی و اجتماعی خود نیز دچار مشکل می‌شوند.
این مهارتها شامل آنهایی هستند که برای خواندن ٬ نوشتن ٬ گوش دادن ٬ صحبت کردن و یا محاسبات مورد نیاز هستند.
این مشکلات میتواند در نتیجه اختلالات یادگیری باشد.
اختلال یادگیری به شرایطی گفته میشود که در آن عملکرد تحصیلی کودک پایین‌تر از سطحی است کیه از او انتظار میرود.
اما نکته قابل توجه این است که کودکانی که عملکرد ضعیفشان بیه دلیل ناتوانیهای ذهنی ٬ مشکلات هیجانی و عاطفی و مشکلات بینایی و شنوایی است ٬ در زمره اختلالات یادگیری جای نمیگیرند.

منبع :مقاله اختلالات یادگیری


نويسنده : الهه سرافراز


کارآفرینی سازمانی

کارآفرینی سازمانی

کارآفرینی سازمانی،( به انگلیسی: Intrapreneurship) فرآیندی در کارآفرینی است که سازمان طی می‌کند، تا همه کارکنان بتوانند در نقش کارآفرین انجام وظیفه کنند و تمام فعالیت‌های فردی یا گروهی را به‌طور مستمر، سریع و راحت در سازمان مرکزی به ثمر برسانند.
هنگامی که فعالیت کارآفرینی توسط فرد یا گروه کارآفرین در داخل یک سازمان انجام بگیرد، به آن کارآفرینی سازمانی گویند.
به‌طور متداول واژهٔ کارآفرینی( مانند واژه‌های فیزیک، شیمی و ریاضی) دو مفهوم را می‌رساند: کارآفرینی به معنای فرایند و پدیدهٔ خلاقیت و نوآوری عرضه شده( تجاری شده) و کارآفرینی به معنای یک رشته علمی.
رشته علمی کارآفرینی تحت عنوان مدیریت کارآفرینی، مهندسی کارآفرینی و نیز کارآفرینی‌شناسی نیز نامیده می‌شود.
کارآفرین، فردی است که با صرف زمان و انرژی لازم، منابع، نیروی کار، مواد اولیه و سایر دارایی‌ها را به گونه‌ای هماهنگ می‌سازد که ارزش آن‌ها یا محصولات حاصل از آن‌ها نسبت به حالت اولیه‌اش افزایش یابد( ایجاد ارزش افزوده کند ). کارآفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصت‌ها و موقعیت‌ها و ایجاد حرکت در جهت توسعهٔ این موقعیت‌ها دارند، پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی محسوب می‌شوند.
کارمندان در حالی که برای سازمان بزرگی مشغول به کار هستند، می‌توانند مانند یک کارآفرین فکر و عمل کنند.
کارآفرینان سازمانی، معمولا به تنهایی ابتکار عمل را به دست می‌گیرند تا محصولات، فرآیندها، سیاست‌ها و خدماتی برای سازمان‌شان ایجاد کنند، در حالی که هنوز تحت لوای ارزش‌ها و اهداف سازمان فعالیت می‌کنند.
- کارآفرینی سازمانی ابداع شده تا فعالیت‌های نوآورانه را در یک بافت سازمانی توصیف کند.
از طرف دیگر، واژه‌ی کارآفرینی سازمانی بر جنبه‌های مشارکت و همکاری نیز تاکید دارد.
- کارآفرینی سازمانی همچنین می‌تواند بهبود یک فرایند را درون شرکت در برگیرد.

منبع : مقاله کارآفرینی سازمانی


نويسنده : الهه سرافراز


کمرویی

کمرویی

کمرویی پدیده‌ای است که در بسیاری از افراد جهان به صورت طیفی از حالات خفیف تا شدید خجالتی بودن، مشاهده می‌شود.
افرادی که با کمرویی دست و پنجه نرم می‌کنند، آن را معضلی می‌دانند که برایشان بسیار آزار دهنده است و به عنوان یکی از مهمترین عوامل شکست در زندگیشان نقش دارد.
... افراد کمرو معمولا از اجتماع دوری می‌کنند، در بیان خواسته‌های خود با مشکل روبرو می‌شوند و در ابراز وجود ناتوان هستند.
کودکان کمرو نیز با همسالانشان وارد گفتگو و بازی نمی‌شوند.
کمرویی نوعی معلولیت اجتماعی است و اگر درمان نشود ممکن است به صورت بیماری در آید .
بعضی فکر می‌کنند کمرویی افراد نشانه ادب ومتانت و سنگینی آنهاست و کمرویی را برای دختران نشانه عفت وحیا می‌دانند در صورتی که کمرویی برای هر دو جنس یک معلولیت اجتماعی است .
کم رویی پدیده‌ای جهانی است.
پایه ای‌ترین یافته‏ی تحقیقات، راجع به کم رویی رایج، کاملا گسترده و جهانی است.
روان شناسان در تعریف می‌گویند: «کسی کم رو است که فاقد جرات است» یا به عبارتی کسی که تحت تاثیر فلج روانی قرار گرفته است.
تاثیر کم رویی در توجهات است در «فعالیت‏‌‌های بدنی» و در «فعالیت‏‌‌های فکری» و فعالیت‏‌‌های «احساسی».از نظر علم روانشناسی کمرویی به نوعی اضطراب درونی گفته می‌شود که در مقابله با دیگران بروز پیدا می‌کند چنانچه این اتفاق پیش بیاید شما قادر به صحبت یا کار کردن در جمع یا گروهی نخواهید بود پس با ما همراه شده تا راه‏‌‌های " درمان کمرویی" را به خوبی فرا بگیرید.

منبع : مقاله کمرویی


نويسنده : الهه سرافراز


پیشگیری از جرائم

پیشگیری از جرائم

مهارت و ابزار لازم برای ارتکاب جرم.
این علل عبارتند از: ١- خلاهای قانونی.
۲- عدم هماهنگی دستگاه‏‌‌های مرتبط .
۵- غرور و خودخواهی و کنجکاوی افراد.
در این رهگذر روش‏‌‌های پیشگیری همانند خود جرم،گونه‏‌‌های متعددی را شامل می‌شوند،گونه‌‌هایی که حسب مورد ابعادی فردی،اجتماعی،اخلاقی،فرهنگی و آموزشی و در گام نهایی کیفری به خود می‌گیرند،به واقع آن گاه که شیوه‏‌‌های غیر کیفری از حفظ ارزش‏‌ها ناتوان هستند،از قوی‌ترین ابزار یعنی کیفر استمداد می‌شود،بدین معنا که قوانین کیفری وضع می‌گردند و مرتکبان اعمال مجرمانه مجازات می‌شوند، تا از بزهکاری‏‌‌های آتی مجرم متحمل کیفر و سایر افراد جامعه جلوگیری به عمل آید و در همین نقطه است که پیوند بازدارندگی و پیشگیری،جشن گرفته می‌شود.
حمایت از بزه دیدگان بالقوه جرایم، ایجاد احساس امنیت عمومی از طریق حضور در سطح شهر و اماکنی که احتمال وقوع جرم در آن وجود دارد دریافت گزارشهایی راجع به ارتکاب یا احتمال ارتکاب جرایم، حضور در صحنه‏‌‌های جرم یا محتمل به بزهکاری – ارایه خدمات مشاوره و راهنمایی به شهروندان در زمینه‏‌‌های امنیتی و پیشگیری از جرایم – ارایه برنامه‏‌ها و طرحهای امن سازی محله‏‌ها و محیطهای خاص شهری در مقابل مجرمان حرفه ایی – ارایه پیشنهادات علمی و سازنده برای اصلاح ساختارهای جرم خیز و تصویب قوانین متناسب به مقامات ذیصلاح،تهیه آمار جرایم اعم از شروع به جرم، جرایم تام،عقیم و محال به تقکیک جرایم علیه اشخاص اموال و امنیت.
هدف پیشگیری اجتماعی از جرم ایجاد هماهنگی میان نهادهای مربوط در زمینه مقابله با عوامل اجتماعی جرم است.
این عوامل اجتماعی جرم می‌تواند شامل نابرابری در بهره مندی از فرصت‏‌ها و امکانات، فقر، بیکاری و .
.. باشد تا کوشش برای ایجاد محیط مساعد به منظور رشد فضایل اخلاقی و تقویت باور‏‌‌های دینی، کمک به تاسیس و تقویت نهادهای غیر دولتی، انجمن ها، تشکل‏‌‌های مردمی و .
... پیشگیری از جرم و توسعه فرهنگ پیشگیری مشارکتی و جلب مشارکت‏‌‌های مردم برای سرمایه گذاری نیز در مقوله پیشگیری اجتماعی جای می‌گیرد.

منبع : مقاله پیشگیری از جرائم


نويسنده : الهه سرافراز


خودکنترلی

خودکنترلی

افرادی که خودکنترلی دارنند می‌توانند آنچه می‌خواهند را تعدیل کنند تا اطمینان یابند که افراط یا تفریط نمی‌کنند.
سنت توماس آکوویناس( St Thomas Aquinas) که یک فیلسوق و دین شناسی قرون وسطایی بود، گفت که افراد خدکنترلگر می‌توانند "زندگی خود را حفظ کنند".
واکلر، سه مرحله آموزش خودکنترلی برای رسیدن به منبع کنترل درونی به دانش‌آموزان را به شرح زیر ذکر کرد: مرحله اول: مرحله‌اول شامل اداره رفتار دانش‌آموز از طریق معلم است.
معلم با استفاده از روش‌های تقویت مثبت، محروم کردن، جریمه کردن، رهنمود دادن و حذف پاداش بعد از بهبود رفتار و همچنین با استفاده از روش الگوسازی و تمرکز دانش‌آموز بر رفتارهای مثبت و منفی همسالان، می‌توانند رفتارهای نامناسب دانش‌آموزان را تغییر دهند.
وجود مهارت‌های خودکنترلی دانش‌آموزان، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت آنها در جامعه است که منجر به سازگاری و تطابق فرد با محیط و اجتماع می‌شود و افراد را به میزان لازم به استقلال و مسیولیت‌پذیری می‌رساند.
مرحله سوم: آموزش شیوه‌های حل مساله و آموزش خود تعلیمی به دانش‌آموزان.
منظور از خودنظارتی، حفظ توجه فعال به رخداد افکار و رفتارهای هدفمند خاص است.
تراژدی‏‌‌های یونان باستان، آکنده از پنداره‎های درماندگی بشر در برابر خدایان و یا سرنوشت بود.
نمایشنامه‎های شکسپیر، هم نمایشگر سرنوشت محزون از پیش تعیین شده، و هم نمایانگر اراده‎ی آزاد است.
جامعه شناسان آن را به عنوان خودمختاری در برابر خود بیگانگی و یا ناتوانی نام برده‎اند و روانشناسان از آن به عنوان رفتارگرایی در برابر ذهن گرایی نام برده اند.
نیچه[۲]، قدرت را مهمترین پدیده روان شناختی نامیده است و آدلر[۳] در نظام روانشناسی فردی خود بیان کرده است که مبارزه کردن برای کنترل شخص بر سرنوشت خود، مهمترین انگیزش است و هر شخص بدون احساس چنین کنترلی دچار عقده‎ی حقارت، خواهد بود و ممکن است درصدد جبران بیش از حد تلاشهای خود برای رسیدن به حس کنترل یا غلبه باشد.
این سازه، در مطالعات مربوط به انگیزش، به گونه فزاینده‎ای اهمیت نظری و علمی بدست آورده است.
سازه خود کنترلی ریشه در نظریه‎ی یادگیری اجتماعی دارد.
در این نظریه، تقویت به عنوان تعیین کننده‎ی رفتار شناخته شده است و ادراک فرد در مورد منبع این تقویت عنصری اساسی در تعیین رفتار است.
بدین معنی که در هر رفتاری این دو ارزش( دو قطب) نمی‎تواند با هم وجود داشته باشند.
این متغییر دو قطبی خود کنترلی درونی در مقابل خود کنترلی بیرونی است.

منبع : مقاله خودکنترلی


نويسنده : الهه سرافراز


مدیریت ارتباط با مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری( به انگلیسی: CRM- Customer Relationship Management) به همه فرایندها و فناوری‌هایی گفته می‌شود که در شرکت‌ها و سازمان‌ها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارایه خدمات بهتر به مشتریان به کار می‌رود و شامل مدیریت انواع شیوه‌هایی است که مشتری جهت ارتباط با سازمان استفاده می‌کند.
اصول مدیریت ارتباطات مشتری، چگونگی ایجاد موفق یک سیستم و اجرای آن را برای مدیریت ارتباطات مشتریان از شروع و اجرای اولیه یک چنین سیستمی تا نگهداری آن در زمان‌های مختلف را بیان می‌کند.
[۲] بنابراین این مفهوم می‌تواند برای اشاره به: مجموعه کاملی از فرایندها و تکنولوژی‌ها برای مدیریت ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه و دست‌اندرکاران کسب و کار در بازاریابی، فروش و خدمات، صرف نظر از نوع مسیرهای ارتباطی با مشتریان، راهبردی تجاری جهت انتخاب و مدیریت مشتریان برای بهینه کردن و بالا بردن ارزش شرکت و همچنین فروش در دراز مدت است.
مدیریت ارتباط با مشتری، استراتژی جامع کسب و کار و بازاریابی است که فناوری، فرایندها و تمامی فعالیت‌های کسب و کار را حول مشتری یکپارچه می‌سازد یا منظام اطلاعاتی یکپارچه که برای برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و کنترل فعالیت‌های قبل و بعد از فروش سازمان و با هدف توانمندسازی مشتریان جهت تعامل با سازمان از طریق ابزارهای متعددی چون وب سایت، تلفن و غیره به کار می‌رود.
بنابراین مدیریت ارتباط با مشتری مستلزم رویکردی سازمانی ودر تمام سطوح کسب و کار است همه فعالیتهای روزمره کسب و کار با مشتریان سرو کار دارند بنابراین فراهم آوردن سیستمی که این وظایف را بهبود ببخشد برای موفقیت امر حیاتی است.
هدف مدیریت ارتباط با مشتری توانمند ساختن مشتریان جهت تعامل با شرکت از طریق نقاط تماس مثل وب، تلفن، فکس، ایمیل، مجلات، نمایشگاها، شبکه‏‌‌های اجتماعی مثل تلگرام و… دریافت و ارسال خدمات مشتری است.
مدیریت ارتباط با مشتری یک مفهوم یا استراتژی دقیق برای تقویت روابط با مشتریان و در عین حال کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری و سودآوری در تجارت است.
یک سیستم CRM ایده‌آل، مجموعه‌ای متمرکز از تمام منابع داده یک سازمان است و یک دیدگاه اتمیستی( جزیی) زمان واقعی از اطلاعات مشتری را فراهم می‌کند.
معمولا یک سازمان شامل بخش‌های مختلفی است که عمدتا به‌طور‌ مستقیم یا غیرمستقیم به اطلاعات مشتری دسترسی دارند.
یک سیستم CRM این اطلاعات را به‌طور مرکزی جمع‌آوری می‌کند، آن را بررسی می‌کند و سپس آن را در همه بخش‌ها در دسترس قرار می‌دهد.

منبع :  مقاله مدیریت ارتباط با مشتری


نويسنده : الهه سرافراز


مدیریت دانش

مدیریت دانش

تعاریف مختلفی برای مدیریت دانش وجود دارد اما تعریف بالا به این دلیل انتخاب شده است که بعضی از مهم‌ترین جنبه‌های هر برنامه‌ی موفق مدیریت دانشی را مشخص می‌کند: صریح – آشکارسازی فرضیات؛ کدگذاری اینکه کدام‌‌یک شناخته‌شده هستند؛ سیستماتیک – واگذار کردن امور به بخت و اقبال باعث کسب منفعت نمی‌شود.
لازم به ذکر است که دانش، هم دربرگیرنده‌ی دانش ضمنی( در ذهن افراد) و هم دانش صریح( کدگذاری‌شده و بیان‌شده‌ مثل اطلاعات در پایگاه‌های داده، اسناد و غیره) است.
یک برنامه‌ی دانشی خوب به فرایندهای توسعه‌ی دانش توجه می‌کند و هر دو شکل پایه‌‌ای دانش را منتقل می‌کند.
روند اوج یافتن نقش دانش، نوآوری و فناوری‏های نوین در ایجاد مزیت‏های راهبردی و اهمیت یافتن ارزش منابع دانش در اداره سازمان‏ها موجب شده است تا مقوله مدیریت دانش در قلب سیاست‏های راهبردی سازمان‏ها جای گیرد.
روش پژوهش حاضر کتابخانه‏ای می‏باشد.
مدیریت دانش می‏تواند با یکپارچه‏سازی سرمایه‏های دانشی سازمان‏ها در بخش‏های مختلف و تاثیرگذاری مستقیم بر مفاهیمی مانند مشتری‏مداری، یادگیری سازمانی، اعتلای فرهنگ سازمانی، رهبری و تصمیم‏گیری هوشمندانه، بازطراحی فرایندها، تولید دانش جدید و تبدیل دانش ضمنی به صریح، زمینه ارتقای سطح فعالیت‏ها و رسیدن به اهداف موردنظر را به همراه داشته باشد.
مدیریت دانش، رسیدن به اهداف سازمان با استفاده بهینه از دانش و یا توانایی یك سازمان در استفاده از سرمایه معنوی( تجربه و دانش فردی نزد هر فرد) و دانش دسته جمعی به منظور دستیابی به اهداف خود از طریق فرایندی شامل تولید دانش، تسهیم دانش و استفاده از آن به كمك فناوری است.
مدیریت دانش، راز موفقیت سازمان‌ها در قرن ۲١ است.
دانش، مفهومی فراتر از داده و اطلاعات است.
دانش به مجموعه اطلاعات، راه كار عملی مرتبط با آن، نتایج به‌كارگیری آن در تصمیمات مختلف، آموزش مرتبط با آن، نگرش افراد در مشاغل و مسیولیت‌های مختلف در ارتباط با آن گفته می‌شود.
دانش هر نفر، حتی در موردی خاص، ممكن است با دیگران متفاوت باشد.
دانش زیربنای مهارت و تجربه و تخصص هر فرد است.

منبع : مقاله مدیریت دانش


نويسنده : الهه سرافراز


کیفیت محیط شهری

کیفیت محیط شهری

رشد سریع شهرها و توسعه کالبدی آن ها، موجب بروز بحران‏‌‌های مختلف در زندگی و نزول کیفیت محیط شهری شده است.
چنانچه هریک از این عوامل، در محیط زندگی یک فرد، فاقد کیفیات مطلوب باشند، بر احساس و ادراک وی از فضا و درنتیجه بر سطح رضایت مندی او از محیط زندگی تاثیرگذار خواهد بود.
هرگاه صحبت از کیفیت محیط می‌شود توجه و تاکید اصلی همچنان روی ساخت و شکل کالبدی است.
نگرانی‌هایی از مناسب نبودن کیفیت محیط زیست در اغلب شهرهای ایران وجود دارد.
مشکلات زیست‌محیطی یکی از اساسی‌ترین مسایل شهرهای امروزی و حاصل تعارض و تقابل آنها با محیط طبیعی است.
رشد سریع شهرها و توسعه‌ی کالبدی آن‌ها موجب بروز بحران‌های مختلف در زندگی شهری نظیر مشکلات محیطی و نزول کیفیت محیط شهرها شده است.
بحران کیفیت در محیط‌های شهری، توجه به رویکردهای موثرتری را که قابلیت‌های اجرایی بیش‌تری داشته باشند، به یک موضوع جدی تبدیل کرده است.
كیفیت محیط شهری یك مفهوم مبهم( مجرد) است كه از عوامل انسانی و طبیعی كه در مقیاس‏‌‌های متفاوت فضایی عمل می‌كنند منتج می‌شود.
به عبارت دیگر، كیفیت محیط شهری یك پارامتر متغیر فضایی و پیچیده است كه از عمكرد فاكتورهای به هم پیوسته ازجمله جزیره گرمایی شهر، توزیع فضای سبز، تراكم ساختمانها، شكل و طرح آنها و كیفیت هوا تشكیل شده است.
به عبارت دیگر كیفیت محیط نه تنها به حوزه‏‌‌های برآورد سازی نیازهای مادی انسان توجه دارد، بلكه همچنین به تامین و ارتقا ظرفیت‏‌‌های اجتماعی و توسعه اجتماعات، كه بر الگوهای رفتار اجتماعی آنها نیز تاثیر گذار است، توجه دارد( رفیعیان، ۹: ١۳۸۶ ). لنسینگ و مارانز معتقدند كه یك محیط باكیفیت بالا، احساس رفاه و رضایتمندی را به واسطه ویژگی‌‌هایی كه ممكن است فیزیكی، اجتماعی و یا نمادین باشد به ساكنانش منتقل می‌كند.
كیفیت محیط شهری بستگی به كیفیت زیر ساختهای شهر و مدیریت مناسب آنها دارد، و شامل محیط كالبدی( فیزیكی) مانند( مدیریت آب باران، كیفیت هوا، فضای سبز، سروصدا، ترافیك و.
.. )، تسهیلات مربوط به مسكن( تامین آب، برق، گاز، تلفن، بهداشت، دفع فاضلاب و.
..) و محیط اجتماعی( جامعه، استقلال، كنش‏‌‌های اجتماعی، احساس رضایت و امنیت اجتماعی) می‌شود.
كیفیت محیط شهری عبارت است از شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و كالبدی- فضایی محیط شهری كه نشان دهنده میزان رضایت و یا عدم رضایت شهروندان از محیط شهری می‌باشد

منبع : مقاله کیفیت محیط شهری


نويسنده : الهه سرافراز


بهره وری

بهره وری

بهره‌وری الگو:انگلیسیProductivity از مفاهیم علم اقتصاد و مدیریت است که چنین تعریف می‌شود: «مقدار کالا یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی یا کار هزینه شده بدون کاهش کیفیت یا به این شکل: اثربخشی به همراه کارایی». به دیگر سخن، بهره‌وری، عبارتست از، بدست آوردن حداکثر سود ممکن، با بهره‌گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و…به منظور ارتقای رفاه جامعه.
بایستی توجه داشت که واژه بهره‌وری با گسترش انقلاب صنعتی و جهت افزایش سودمندی حاصل از نیروی کار، سرمایه و مواردی از این دست گسترش یافت ولی اصطلاح بهره‌وری آب در چند ساله اخیر و به دلیل کمبود این ماده ارزشمند گسترش یافته‌است.
یعنی اگر سازمانی بتواند با ثابت نگهداشتن کیفیت، از میزان هزینه‏‌‌های سازمانی خود کم کند، می‌تواند بگوید بهره وری ایجاد کرده است.
در استاندارد ایزو ۹۰۰١ از بهره وری بسیار گفته شده است و یکی از اهداف استاندارد ایزو ۹۰۰١:۲۰١۵ بالا بردن بهره وری سازمان در حوزه سیستم مدیریت کیفیت است.
اما تعریفی که استاندارد از بهره وری و عوامل کلیدی آن دارد، دو مقوله اثربخشی و کارایی است.
بهره‌وری که یکی از مفاهیم اقتصاد است اینگونه تعریف می‌شود، مقدار کالا و یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده`است.
به دیگر سخن بهره‌وری عبارتست از بدست آوردن حداکثر سود ممکن با بهره گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و…به منظور ارتقا رفاه جامعه است.
بر خلاف پندار برخی افراد بهره‌وری فقط برای صنایع نیست بلکه بهره وری سطوح مختلفی دارد و همه افراد در همه سطوح نقش دارند یعنی اینکه افراد می‌توانند با تفکر، ابداعات و نوآوری‌های خود عملا در چند سطح گوناگون موثر واقع گردند، سطوح مختلف بهره وری عبارت‌اند از: ۱- سطح فرد ۲- سطح گروه کاری ۳- سطح سازمانی ۴- سطح رشته‌های تجاری، خدماتی، صنعتی و یا کشاورزی ۵- سطح بخش‌های اقتصادی ۶- سطح ملی و کشوری ۷- سطح جهانی

منبع : مقاله بهره وری


نويسنده : الهه سرافراز


امنیت شغلی

امنیت شغلی

امنیت شغلی به معنی محافظت کارمندان در برابر نوسانات حقوق و درآمد و در نهایت از دست دادن جایگاه شغلی می‌باشد.
بنابراین، امنیت شغلی، احساس فراغت نسبی، از خطر یا حالتی است که در آن ارضای نیازها و خواسته‏‌‌های شخص تحقق می‌یابد.
در شرایط فعلی دنیا هیچ شغلی دایمی نیست و حفظ شدن و بقا آن بستگی به میزان فعالیت خود فرد دارد ولی عدم آگاهی از این موضوع موجب کنار گذاشته شدن، لغو یا اتمام قرارداد موقت و بازنشستگی یکی از فشارهای روانی است.
چنین حالتی باعث می‌شود فرد قبل از آنکه بطور طبیعی از کار باز نشسته شود احساس فرسودگی و کسالت می‌کند.
ترس از تزلزل یا کنار گذاشته شدن در افرادی که می‌دانند به مدارج بالا و بالاترین سطح پیشرفت در کار خود رسیده‌اند بسیار شدید‌تر است.
این افراد به پرکاری می‌پردازند تا همچنان خود را در اوج نگه دارند و در عین حال می‌کوشند احساس عدم امنیت شغلی را مخفی کنند و بدین‌ترتیب بیش از پیش در معرفی استرس قرار می‌گیرند.
در زندگی سازمانی امنیت شغلی ازجمله مسایلی است که کارکنان سازمان‌ها را به خود مشغول می‌کند و بخشی از انرژی روانی و فکری سازمان صرف این مساله می‌شود.
در صورتی که کارکنان از این بابت به سطح مطلوبی از آسایش خاطر دست یابند با فراغ بال توان و انرژی فکری و جسمی خود را در اختیار سازمان قرار می‌دهند و سازمان نیز کمتر دچار تنش‌های انسانی می‌شود.
امنیت شغلی زمانی معنا می‌یابد که شما در محل کار خود و نزد همکاران و مدیران از امنیت کافی جهت بیان نظرات، پیشنهادها، انتقادها و تعریف و تمجیدها برخوردار باشید.
این حس بسیار خوشایند و آرامش بخشی است که شما به درستی شنیده شوید و برای کلامتان ارزش قایل شوند.
با حضور امنیت شغلی و در قالب دیالوگ، موافقت یا مخالفت مجموعه‏ی کاری ما با نظرات مان به همان اندازه‌ای که نیاز است اهمیت می‌یابد و آنچه خیلی بیشتر اهمیت دارد شنیده شدن و مجال ابراز عقاید است.
راستی ما هم می‌توانیم در ایجاد حس امنیت شغلی برای همکاران مان موثر باشیم!
آن‏‌ها را با حوصله بشنویم و به نقطه نظرات آنان سر فرصت فکر کنیم.
انتظار از برقراری حس امنیت شغلی در محیط کار انتظاری دو جانبه است.

منبع : مقاله امنیت شغلی


نويسنده : الهه سرافراز


سواد رسانه ا ی

سواد رسانه ا ی

سواد رسانه‌ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که می‌توان براساس آن انواع رسانه‌ها را از یکدیگر تمیز داد، انواع تولیدات رسانه‌ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
همچنین سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌های بهره‌وری موثر از رسانه‌ها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانه‌ها از یکدیگر استسواد رسانه‌ای( Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود.
آن‌ها هم‌چنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند.
به زبان ساده، سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.
سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد.
من بر این باورم که هدف اصلی سواد رسانه‌ای به خصوص وقتی درباره رسانه‌های جمعی حرف می‌زنیم می‌تواند سنجش نسبت هر محتوا با عدالت اجتماعی باشد.
به دیگر سخن، هدف اصلی سواد رسانه‌ای می‌تواند این باشد که براساس آن بتوان دید که آیا بین محتوای یک رسانه- به مثابه محصول نهایی- با عدالت اجتماعی رابطه‌ای وجود دارد یا خیر.
به عبارت بهتر، خواننده یا بیننده یا شنونده یک مضمون رسانه‌ای بهتر است رابطه و نسبت محتوای یک رسانه با عدالت را در نظر گرفته و نزدیکی یا دوری محتوای یک رسانه‌ از عدالت را طرف توجه قرار دهد تا همیشه در ارتباط با رسانه‌ به جای تسلیم بودن و یا تسلیم شدن به رابطه یکسویه و انفعالی، رابطه‌ای فعال‌تر وتعاملی‌تر داشته باشد.
سواد رسانه‌ای"( Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
این درک به چه کاری می‌آید؟ به زبان ساده، سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا این‌که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.
به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره‌ی رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شویم.

منبع : مقاله سواد رسانه ا ی


نويسنده : الهه سرافراز


انگیزه پیشرفت و نظریه های آن

انگیزه پیشرفت و نظریه های آن

یافته‏‌‌های مطالعه نشان می‌دهد که انگیزه پیشرفت یک عنصر بسیار مهم در بهبود رفتار سازمانی و همچنین پیشرفت افراد خصوصا در دوره‏‌‌های نوجوانی می‌باشد.
انگیزه پیشرفت پیشرفت دارای زمینه‏‌‌های بسیاری می‌باشد اما در مجموع می‌توان بیان داشت چگونگی شکل گیری طرز تفکر یک فرد در دوران نوجوانی به مقدار زیادی می‌تواند بر انگیزه پیشرفت وی در دوره‏‌‌های بعدی زندگی اثرگذار باشد.
نیازها با شرایط درونی فرد که برای ادامهٔ زندگی و رشد و سلامتی ضروری است، مرتبط است.
هیجان‌ها، به صورت پدیده‌های ذهنی، زیستی، هدفمند و اجتماعی و چند بعدی هستند( ایزارد، ۱۹۹۳ ). رویدادهای بیرونی، مشوق‌هایی است که رفتار فرد را نیرومند می‌سازد و به سمت رویدادهایی هدایت می‌کنند، گرچه ممکن است این رویدادها از پیامدهای مثبت یا آزاردهنده خبر دهند.
مازیارمیر معتقد است انگیزش خیزشی از قدرتها است که فرد یا مجموعه را به سمت مشخصی رهنمون می‌نماید.
انگیزه پیشرفت گرایشی است برای ارزیابی همه جانبه عملکرد خود با توجه به عالی‌ترین معیارها، تلاش برای موفقیت در عملکرد و برخورداری از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه است.
روبینز( ۱۹۹۳، به نقل از سیف ۱۳۷۹) انگیزه پیشرفت را سایقی برای پیشی گرفتن بر دیگران، دستیابی به پیشرفت با توجه ملاک‌های مشخص و تلاش جهت کسب موفقیت می‌داند و معتقد است کسی که دارای انگیزه پیشرفت است این تمایل را دارد که کارش را به خوبی انجام دهد و به صورت خود جوش به ارزیابی عملکرد خود بپردازد.
رفتارهای پیشرفت گرای افراد نشانه‌هایی از انگیزه پیشرفت آنان است.

منبع : مقاله انگیزه پیشرفت و نظریه های آن


نويسنده : الهه سرافراز


شهروندی سازمانی

شهروندی سازمانی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که سازمان‏‌ها با آن مواجه هستند، چگونگی انگیزش کارکنان است به اینکه نقش‏‌ها و وظایف خود را به خوبی انجام دهند تا این اطمینان حاصل شود که سازمان اثربخشی خود را حفظ خواهد کرد.
در واقع، مجموعه‌ای ویژه از رفتارهای کارکنان می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر موفقیت سازمان داشته باشد؛ به ویژه رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که کارکنان برای سازمان انجام می‌دهند.
این رفتارها، رفتار شهروندی سازمانی نامیده می‌شوند که رفتارهای کاری داوطلبانه‌ای هستند که بهطور مستقیم و آشکار توسط شرح شغل و سیستم رسمی پاداش سازماندهی نشده‏‌اند و در مجموع عملکرد سازمان را بهبود می‌دهند مطالعه رفتار انسان یکی از زمینه‌هایی است که همواره مورد توجه صاحبنظران علوم اجتماعی بوده است.
سنجش نوع رفتار، هدایت و پیش بینی رفتار برخی از اهداف مطالعه رفتار هستند که از طریق مطالعه متغیرهایی چون انگیزش، ارزش‌ها و نگرش‌ها، ادراک، شخصیت، احساس و غیره میسر می‌شود.
هر فرد در نقشی که بر عهده دارد وظایفی را ایفا می‌کند و رفتارهای خاصی از او انتظار می‌رود.
برای مثال یک فرد به عنوان یک شهروند موظف است در نقش خود از ضایع کردن حقوق دیگران خودداری کند.
چنانچه گاه قوانین برای کنترل و هدایت این رفتارها در جوامع خط قرمزهایی را برای شهروندان ترسیم می‌کند.
علاوه‌بر رفتارهایی که در قالب نقش از هر فرد انتظار می‌رود رفتارهایی نیز وجود دارد که ریشه در مواردی چون فرهنگ، تاریخ و دین یک جامعه دارد.
رفتارهای داوطلبانه‌ای که در جوامع بر طبق ارزش‌ها انجام می‌شود که برای مثال می‌توان احترام به افراد مسن در جامعه را نام برد که در قالب فرانقش‌ها تجلی می‌یابد.
این رفتارها را در درون سازمان‌ها رفتار سازمانی شهروندی می‌نامند.
رفتارهای شهروندی عبارتند از؛ رفتارهایی فرانقش و داوطلبانه و نوآورانه که از سوی کارکنان در سازمان رخ می‌دهد.
با آنکه این رفتارها از وظایف رسمی کارکنان نیست و برای کارکنان پاداشی از سوی سازمان ندارد، اما آنچه موجب مطالعه آنان شده است تاثیراتی است که بر بهبود اثربخشی و کارآیی سازمان‌ها دارد.
برای مثال رفتار‌هایی چون کمک به آموزش کارکنان تازه وارد به سازمان، استفاده از زمان‌های استراحت برای تکمیل کار، ارایه پیشنهادهایی برای بهبود روش کار و کار روی پروژه‌ها در منزل همه و همه ازجمله رفتارهای شهروندی سازمانی محسوب می‌شود.

منبع : مقاله شهروندی سازمانی


نويسنده : الهه سرافراز


آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی یا آموزش و پرورش اینترنتی( برخط) یا یادگیری الکترونیکی( به انگلیسی: electronic-learning) شیوه‌ای برای طراحی، تدوین، ارایه و ارزشیابی آموزش است که از قابلیت‌ها و امکانات الکترونیکی برای کمک به یادگیری بهره می‌گیرد.
آموزش الکترونیک روش آموزشی است که از زمان پیدایش اینترنت و گسترش این پدیده فناوری و استفاده از قابلیت‌های آن ایجاد گردیده‌است و در حقیقت تکامل یافته شیوه آموزش از راه دور و برطرف‌کننده نیاز انسان‌های کاوشگر و خواهان یادگیری است خصوصا اینکه زمان و مکان در این شیوه آموزش اختیاری است.
آموزش الکترونیک امروزه توجه بسیاری از دست‌اندرکاران آموزش را به خود جلب نموده و از مباحث و مصارف بسیار اساسی در اینترنت است.
کوته‌نوشته‌هایی مثل( CBT( Computer-Based Training ),( IBT( Internet-Based Training یا( WBT( Web-Based Training به عنوان مترادف آموزش الکترونیک به کار برده می‌شوند.
در تعریف آموزش الکترونیکی( e-Learning) روشهای نوین آموزش مبتنی بر فناوری آموزش الکترونیکی با عناوین متفاوتی مانند روشهای جایگزین، رسانه‏‌‌های نوین و چندرسانه ای، رسانه دانش، بهترین راه حل آموزشی و غیره خوانده شده است، اما به‏نظر می‌رسد بهترین عبارت که تعریف جامع و کاملی از تمام نامهای مذکور باشد، همان آموزش مجازی است.
در عرصه آموزش الکترونیکی، علاوه بر آموزش بر مبنای وب، آموزش غیرحضوری، آموزش از راه دور، تعلیم و تربیت از راه دور، بازآموزی، خودآموزی و آموزش بر مبنای رایانه Computer Based Training CBT نیز می‌توانند مطرح شوند.
در عصر حاضر نیز گسترش سریع شبکه‏‌‌های محلی در سازمان‏‌ها و همچنین افزایش روز افزون کاربران اینترنت موجب پدیدار شدن چشم‌اندازهای نو در آموزش اثربخش و خلاقانه و تحقق آرمان «فرصت‏‌‌های برابر آموزشی» با بهره‌‍‎‏‌گیری از سامانه مبتنی بر آموزش الکترونیکی گردیده است.
در عرصه آموزش الکترونیکی٬ علاوه بر آموزش بر مبنای وب٬ آموزش غیرحضوری٬ آموزش از راه دور٬ خودآموزی و آموزش بر مبنای رایانه نیزمی توانند مطرح شوند.
در واقع آموزش الکترونیکی، آموزش و یادگیری توسط ابزارهای الکترونیکی می‌باشد.
بهطور معمول محتوای دوره آموزشی با استفاده از انتقال صدا٬ تصویر و متن ارایه می‌شود که می‌تواند با بهره گیری از ارتباطات دوسویه بین فراگیران و استاد، کیفیت ارایه دوره آموزشی به بالاترین سطح خود برسد.
استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته تر٬ امکان ارایه اطلاعات و دانش را با کیفیت بهتر و بالاتر فراهم می‌سازد.
مثلا در کسب اطلاعات ازطریق وب٬ هرچه پهنای باند ارسال داده‏‌ها بیشتر شود٬ اطلاعات بیشتری دریافت می‌شود.

منبع : مقاله آموزش الکترونیکی


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه ها

پاورپوینت الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه ها

این مطالعات نشان داده که مورچه‌ها حشراتی اجتماعی هستند که در کلونی‌ها زندگی می‌کنند و رفتار آن‌ها بیشتر در جهت بقا کلونی است تا در جهت بقا یک جز از آن. یکی از مهم‌ترین و جالبترین رفتار مورچه‌ها، رفتار آن‌ها برای یافتن غذا است و به ویژه چگونگی پیدا کردن کوتاهترین مسیر میان منابع غذایی و آشیانه.
این نوع رفتار مورچه‌ها دارای نوعی هوشمندی توده‌ای است که اخیرا مورد توجه دانشمندان قرار گرفته‌است در دنیای واقعی مورچه‌ها ابتدا به‌طور تصادفی به این سو و آن سو می‌روند تا غذا بیابند.
همچنین مورچه‌های دیگر نیز می‌توانند، با حس کردن فرومون‌های دیگران بفهمند که یک مورچه‌ی دیگر از این مسیر حرکت کرده است.
در واقع دو عمل اصلی، یعنی فرومون‌ریزی و تبخیر فرومون، اعمالی هستند که ایده‌ی اصلی در انجام الگوریتم بهینه‌سازی کلونی مورچگان را تشکیل می‌دهند.
چهار صد سال بعد کلمان آدر ماشین پرنده‌ای ساخت که دارای موتور بود و بجای بال از ملخ استفاده می‌کرد.
ایده تکاملی داروینی بیانگر این مطلب است که هر نسل نسبت به نسل قبل دارای تکامل است و آنچه در طبیعت رخ می‌دهد حاصل میلیون‏‌ها سال تکامل نسل به نسل موجوداتی مثل مورچه است.
عامل هوشند( Intelligent Agent) موجودی است که از طریق حسگر‏‌ها قادر به درک پیرامون خود بوده و از طریق تاثیر گذارنده‏‌ها می‌تواند روی محیط تاثیر بگذارد.
الگوریتم Ant colony Optimization که به اختصار ACO نامیده می‌شود و به نامهای الگوریتم کلونی مورچگان و بهینه سازی کلونی مورچه‏‌ها در ایران شناخته می‌شود یکی از شناخته شده‌ترین الگوریتم‏‌‌های بهینه سازی تکاملی است.
بر آن شدیم تا در وبسایت الگوریتم رقابت استعماری در پستی کوتاه به معرفی این الگوریتم بپردازیم.
مورچه‌ها این قابلیت را دارند که می‌توانند با تولید فرومون، کوتاه‌ترین مسیر به غذا را بیابند.
مورچه‌ها مسیر غذا را توسط فرمون، پیدا می‌کنند.
مورچه‌هایی که کوتاه‌ترین مسیر را انتخاب می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که مسیر طولانی‌تری را انتخاب می‌کنند، دنباله‌ی فرمون شدیدتری، ایجاد می‌کنند.
از آنجاکه فرمون شدیدتر، مورچه‌ها را بهتر جذب می‌کند، مورچه‌های بیشتر و بیشتری، مسیر کوتاه‌تر را انتخاب می‌کنند تا آنجاکه همه‌ی مورچه‌ها، کوتاه‌ترین مسیر را یافته و از آن مسیر حرکت می‌کنند.
مورچه‌هایی که مسیر کوتاه‌تر را رفته و برگشته‌اند، بیشترین فرمون را زودتر از بقیه تولید می‌کنند.
در نهایت همه‌ی مورچه‌ها، کوتاه‌ترین مسیر به غذا را می‌پیمایند.

منبع : پاورپوینت الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه ها


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت الگوریتم کلونی زنبورعسل

پاورپوینت الگوریتم کلونی زنبورعسل

قطعات گلدار با مقادیر زیادی نکتار و گرده که با تلاشی کم قابل جمع‌آوری است، بوسیلهی تعداد زیادی زنبور بازدید می‌شود؛ به‌طوری‌که قطعاتی از زمین که گرده یا نکتار کمتری دارد، تعداد کمتری زنبور را جلب می‌کند.
پروسهٔ جستجوی غذای یک کلونی بوسیلهٔ زنبورهای دیدهبان آغاز می‌شود که برای جستجوی گلزارهای امید بخش( دارای امید بالا برای وجود نکتار یا گرده) فرستاده می‌شوند.
در طول فصل برداشت محصول( گل‌دهی )، کلونی با آماده نگه داشتن تعدادی از جمعیت کلونی به عنوان زنبور دیده‌بان به جستجوی خود ادامه می‌دهند.
هنگامی که جستجوی تمام گلزارها پایان یافت، هر زنبور دیده‌بان، بالای گلزاری که اندوختهٔ کیفی مطمینی از نکتار و گرده دارد، رقص خاصی را اجرا می‌کند.
این رقص که به نام رقص چرخشی شناخته می‌شود، اطلاعات مربوط به جهت تکه گلزار( نسبت به کندو )، فاصله تا گلزار و کیفیت گلزار را به زنبورهای دیگر انتقال می‌دهد.
جواب‌های ساده شده رتبه بندی می‌شوند و دیگر زنبورها نیروهای تازهای هستند که فضای پاسخ‌ها را در پیرامون خود برای یافتن بالاترین رتبه محل‌ها جستجو می‌کنند که گلزار نامیده می‌شود.
دیگر نمونه‌ای از هوش جمعی کلونی زنبور عسل در اطراف کندو است .
هوش کلونی زنبور عسل( ABC) یک الگوریتم است که یک الگوریتم بهینه سازی براساس رفتار هوشمندانه جمعیت زنبور عسل است.
و نتایج تولید شده توسط الگوریتم ABC مقایسه می‌شوند.
به عنوان مثال “بهینه سازی” زمینه‌ای است که بارها این مدل‏‌ها توسعه و به کار برده شده‏‌اند.
الگوریتم ژنتیک انتخاب طبیعی و عملگرهای ژنتیک را شبیه سازی می‌کند، الگوریتم بهینه سازی خرده گروه‏‌ها، دسته‏‌‌های پرندگان و مدرسه ماهی‏‌ها را شبیه سازی می‌کند، سیستم حفاظتی مصنوعی توده‏‌‌های سلولی سیستم حفاظتی را شبیه سازی می‌کند، الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه‏‌ها رفتار کاوشی مورچه‏‌ها را شبیه سازی می‌کند و الگوریتم کلونی زنبورهای مصنوعی رفتار کاوشی زنبورهای عسل را شبیه سازی می‌کند.
اینها نمونه‌‌هایی بود از الگوریتم‏‌‌های بهینه سازی الهام شده از طبیعت.
الگوریتم دیگری که رفتار کاوشی زنبورها را با یک مدل الگوریتمی متفاوت شبیه سازی می‌کند الگوریتم زنبور عسل BA است .

منبع : پاورپوینت الگوریتم کلونی زنبورعسل


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت انتقال خون

پاورپوینت انتقال خون

انتقال خون به فرایند انتقال خون یا فراورده‌های خونی از شخص اهداکننده به دستگاه گردش خون فرد دیگر گفته می‌شود.
انتقال خون هنگامی صورت می‌گیرد که خون اهداشده پس از تجویز پزشک، با تزریق در سیاهرگ دریافت‌کننده، به‌طور مستقیم در جریان خون او وارد می‌شود.
انتقال خون برای درمان بسیاری از مشکلات پزشکی فرد دریافت‌کننده، مانند بیماری‌های خونی، سرطان و نیز درمان برخی جراحت‌ها و جراحی‌های بزرگ که در آن خون از دست رفته‌است، دارای اهمیت است.
همچنین انتقال پلاکت در صورت پایین بودن پلاکت‌های خون یا اختلال در عملکرد آن‌ها و انتقال پلاسما برای تامین پروتیین‌های خون و توقف خونریزی ضرورت دارد.
خون اهداکنندگان داوطلب واجد شرایط لازم( با انجام برخی پایش‌ها )، توسط مراکز انتقال خون جمع‌آوری می‌شود.
خون و فراورده‌های خونی سالم به بانک خون مراکز درمانی تحویل و در مواقع نیاز برای یکی از بیماران نیازمند مصرف می‌شود.
در بیشتر موارد اهدا کننده، بیمار مصرف‌کننده خون یا فراورده را هیچگاه ندیده و نمی‌شناسد.
به رغم پیشرفت علم و فن آوری، تاكنون بشر از ساخت ماده یا محلولی كه بتواند كمبود ماده حیاتی خون را در بدن انسان جبران كند، عاجز مانده است.
كمبود خون، جز از طریق انتقال خون به بدن انسان قابل جبران نیست و این ماده حیات بخش، از بدن فرد اهداكننده آن تامین می‌گردد.
ایمنی و سلامت آن بستگی به اطلاعاتی دارد که توسط فرد داوطلب اهدای خون بیان می‌شود و وظیفه اخلاقی حکم می‌کند که وی در ارایه این اطلاعات، نهایت صداقت را داشته باشد.
از سوی دیگر، اهدا و دریافت خون، دارای مسایل اخلاقی و حقوقی ویژه‌ای است كه باید مراعات گردد.
بدین منظور در سال ١۹۸۰، مجمع بین المللی انتقال خون در مونترال، آیین نامه اخلاقی اهدای خون را تصویب كرد.
طبق مفاد این آیین نامه، بر دسترسی به خون عاری از خطر، رایگان بودن آن، عدم نیاز به جایگزینی خون اهدایی، رضایت آگاهانه دریافت كننده خون، حق عدم پذیرش خون توسط دریافت كننده و حق مطلع شدن از آسیب وارده به هنگام وقوع آن تاكید شده است.

منبع : پاورپوینت انتقال خون


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت انسان شناسی و عصب پژوهی

پاورپوینت انسان شناسی و عصب پژوهی

ریشه‌های آن در علوم انسانی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی است.
ماهیت انسان‌شناسی از دیرباز، مقایسهٔ بین فرهنگی بوده‌است و نسبی‌گرایی فرهنگی، اصلی اساسی در روش تحقیق انسان‌شناسی شده‌است.
در سال ۱۳۴۹ «شورای وضع و قبول لغات و اصطلاحات اجتماعی» با در نظر گرفتن همه جوانب و مراتب، اصطلاح انسان‌شناسی را در مقابل کلمه آنتروپولوژی، به مفهوم وسیع کلمه( مطالعه عمومی انسان، شامل جسمانی، باستانی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی) و اصطلاح مردم‌شناسی را در مقابل کلمه اتنولوژی، به معنی مطالعه هر یک از نهادهای انسانی( اقتصادی، اجتماعی، دینی، سنتی و فرهنگی) در محدوده معین برگزید.
این علوم در حوزه فرهنگ به دنبال مباحث گسترده‌ای رشد کردند که از سال‏‌های دهه ١۹۶۰ با استفاده از دستاوردهای روزافزون ژنتیک، کردارشناسی جانوری( ethology) و زبان شناسی و همچنین روان شناسی اجتماعی و کاربرد آنها در انسان شناسی امکان پذیر شدند.
مسیله به صورت بسیار خلاصه در آن بود که پس از جنگ جهانی دوم و فجایعی که در آن به دلیل نفرت‏‌‌های نژادی انجام گرفته بودند و همچنین الوده شدن گروه اندکی از انسان شناسان و پزشکان در آن به ویژه از خلال آنچه «انسان سنجی»( anthropometry) و آزمایش‏‌‌های بیرحمانه زیست شناسانه بودند، اعتبار دانش‏‌‌های زیستی در نزد فرهنگ شناسان و جامعه شناسان به شدت کاهش یافته و تلاش داشتند که فرهنگ را تنها در روابطی غیر زیستی تعریف و درک کنند.
اما تحول مطالعات و پژوهش‏‌‌های میدانی نشان داد که این کارنه عملی است و نه علمی.
از این روی آوردن به طرف درک انسان و نظام‏‌‌های اجتماعی به مثابه پدیده‏‌‌های غیر قابل تفکیک از زمینه زیستی، ژنتیکی و رفتاری شان هر چه بیشتر در دستور کار فرهنگ شناسان قرار گرفت.
از سوی دیگر تحول مشابهی نیز در زمینه علوم پزشکی رخ داد که نه تنها به رشد انسان شناسی پزشکی( medical anthropology )( در حوزه بیماری‏‌ها و سلامت در معنای مدرن آن) بلکه به رشد دانش قومی( ethnoscience) و قوم پزشکی( ethnomedecine )( در زمینه اشکال سنتی و آلترناتیو پزشکی و دانش‏‌‌های بومی در این زمینه) یاری رساندند.

منبع : پاورپوینت انسان شناسی و عصب پژوهی


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت انواع درب

پاورپوینت انواع درب

امروزه انسان‏‌ها دوست دارند در فضایی زندگی کنند که از نظر روحی احساس امنیت داشته باشند و نصب درب یکی از راه‏‌‌های بسیار مهم می‌باشد و در حقیقت درب به ساختاری گفته می‌شود که از صفحات چوبی یا فلزی که از ارتفاع متوسط افرادی که از آن عبور می‌کند بلندتر باشد و جایگاهی است که دو اتاق یا دو فضا را با یکدیگر متفاوت می‌سازد.
امروزه وجود درب بیشتر برای بحث حریم خصوصی مطرح است و در شهرها دیگر خبری از حیوانات موذی نیست و یا حتی دمای خانه، لابی و قسمت‏‌‌های بیرونی واحد آپارتمانی با همدیگر هم دما می‌باشند و دیگر بحث ورود هوای سرد مطرح نیست.
به طور كلی از ساختمان گفته می‌شود كه با بازو و بسته شدن فضاهای داخلی و خارجی رابه هم مربوط می‌نامید .
ودر بعضی از موارد نیز عبور نور و تبادل هوا را ممكن یا نا ممكن می‌نماید.
وظیفه اولیه در ایجاد امكان دسترسی است و ازجمله مقاومت و پایداری – حفظ حریم خصوصی و ایمنی – عایق حرارتی و صوتی – حفظ محیط از باد و باران .

منبع : پاورپوینت انواع درب


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت اورژانس مسمومیت ها و مصرف بیش از حد داروها

پاورپوینت اورژانس مسمومیت ها و مصرف بیش از حد داروها

هنگامی که یک دارو بیش از مقادیر درمانی و یا در فواصل زمانی نامناسب مصرف شود و یا نوع دارو به اشتباه مصرف گردد.
گاهی حتی استفاده از داروهایی که به قصد درمان فرد تجویز شده‌اند، در همان دوز مجاز مصرفی ممکن است به دلایلی مانند وجود مشکلات زمینه‌ای در فرد و یا تداخل دارویی با یک داروی مصرفی دیگر، منجر به بروز مشکلات در بدن فرد و مسمومیت دارویی شوند.
سن بیمار، نوع بیماری و همچنین مکانیزم دفع داروو از بدن از نکاتی است که باید در تجویز و مصرف داروها حتما مورد توجه قرار بگیرند.
همین موضوع در مورد مصرف داروهایی که از طریق سیستم گوارش دفع می‌شوند از سوی فردی با مشکلات گوارشی هم صدق می‌کند.
بروز مسمومیت در همه داروها، مثل هم نیست.
بعضی از داروها به محض مصرف باعث مسمومیت می‌شوند.
مثلا اگر دارویی، به اشتباه به جای عضله، در رگ تزریق شود می‌تواند خطرناك باشد اما بعضی داروها به تدریج در بدن تجمع می‌یابند و وقتی میزان آن زیاد شد، باعث مسمومیت می‌شوند.
سازمان جهانی بهداشت گزارش داده كه هر سال حدود ۴۰۰ هزار نفر در جهان، به خاطر مسمومیت غیرعمدی و حدود یك میلیون نفر به خاطر مسمومیت عمدی( خودكشی )، جان خود را از دست می‌دهند.
كمك‌های اولیه در مسمومیت‌ها، بسیار مهم هستند.
اگر علایم مسمومیت دیده شد و یا حتی اگر علایمی دیده نشد، اما شك به مسمومیت دارید، باید بلافاصله با اورژانس یا با مراكز اطلاع‌رسانی داروها و سموم تماس گرفت.
علایم مسمومیت، به نوع سم بستگی دارد اما اغلب شامل درد شكم، كبودی لب‌ها، سرگیجه، سرفه، اسهال و استفراغ، سختی تنفس، ضعف، دوبینی، كم‌اشتهایی و جوش‌های پوستی است.

منبع : پاورپوینت اورژانس مسمومیت ها و مصرف بیش از حد داروها


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت ایجاد، نگهداری و ارتقای برند

پاورپوینت ایجاد، نگهداری و ارتقای برند

افزایش میزان وفاداری مشتریان به شرکت از طریق ایجاد برند یاری رساندن برند قوی به موفقیت پروسه‏‌‌های بازاریابی شرکت افزایش مضاعف اعتبار سازمان تولید ثروت و درآمد بیشتر مهم‌ترین دلیل انتخاب شرکت در ذهن مشتریان جلب اعتماد مشتریان و تبدیل شرکت به انتخاب اول ایشان نگهداری از شرکت در تنگناهای اقتصادی و فنی هدف بخشیدن برند قدرتمند به توسعه فعالیت‏‌‌های شرکت و الهام بخش بودن برای کارکنان سازمان ایجاد، نگهداری و ارتقای برند نشانه و نماد سازمان که در ارتباط بیرونی با مشتریان آن قرار گرفته و نشانگر اهداف، برنامه‏‌ها و خط مشی‏‌‌های سازمان است.
همه آنچه که در ذهن مدیران سازمان، کارکنان، شرکا و در نهایت مشتریان شکل می‌گیرد، در تعامل با یکدیگر تشکیل دهنده برند سازمان بوده و در ذهن و ضمیر مشتریان جای می‌گیرد.
خدمات شرکت:آن چیزی است که در شرکت طراحی و نهایتا توسط پرسنل آن ارایه می‌گردد.
برند: آن چیزی است که مشتری اقدام به خرید و پرداخت بهای آن می‌نماید.
امکان پرداخت هزینه‏‌‌های بالاتری از ارزش واقعی خدمات در قبال دریافت احساس بهتر از طریق در اختیار داشتن برندی معتبر‌تر توسط مشتری برند ما به التفاوت قیمت واقعی سرویس ارایه شده به مشتری و قیمت پرداختی از سوی وی است.
تمامی انسانهای معروف و مشاهیری که می‌شناسیم بوسیله توانایی‏‌ها و رفتار خود برند شخصی را شکل داده‏‌اند که با شنیدن نام این افراد به حس و دریافت ذهنی ناشی از ویژگی‏‌‌های این افراد می‌رسیم.
در محیط سازمان نیز تک تک افراد دارای برند شخصی هستند که قدرت این برند می‌تواند باعث پیشرفت و موفقیت در کار و پست سازمانی افراد گردد

منبع : پاورپوینت ایجاد، نگهداری و ارتقای برند


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت ایل بختیاری

پاورپوینت ایل بختیاری

سرزمین کنونی بختیاری هزاران سال است که سکونت‌گاه گروه‌های «مختلف» انسانی می‌باشد.
افزون بر این امکانات، در بلندی‌های زاگرس و دامنه‌های آن، محیط مناسبی برای رویش نباتات علوفه‌ای و گونه‌های مختلف حیوانات فراهم کرده بود.
مردم بختیاری یا لرهای بختیاری یا عشایر ایل بختیاری از مردمان ایرانی‌تبار به‌شمار می‌آیند، که در جنوب غربی ایران در استان‌های چهار محال و بختیاری، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان زندگی می‌کنند.
این تقسیمات که نمودار سازمانی ایل بختیاری خوانده می‌شود، به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد و بر مبنای نظام خاص طبقاتی و مالیاتی طوایف بختیاری سازمان یافته است.
معین‌الدین‌ نطنزی‌ در ۸۱۶ق‌/۱۴۱۳م‌ از ظهور طوایف‌ بختیاری‌ چون‌ آسترکی‌، کوتوند، راکی‌، جانکی‌ و زلکی‌ در زمان‌ هزارسف‌( د ۵۴۸ق‌/۱۱۵۳م‌) سخن‌ می‌گوید.
بدلیسی‌ و اسکندربیک‌ هر دو در سده ۱۱ق‌/۱۷م‌ از لرهای‌ بختیاری‌ سخن‌ گفته‌اند.
ایل بختیاری به ۲ شاخه هفت لنگ و چهار لنگ تقسیم شده است این تقسیم ناشی از مالیات‏‌‌های زمان خود بوده است( حدود ١۰۰۰ سال پیش) ١١ برادر و پسر عمو بودند که بر سر زمین‏‌‌های اجدادی به جنگ و ستیز پرداختند که در نهایت ۴ لنگ‏‌ها توانستند زمین‏‌‌های بیشتری را تصاحب کنند که خود باعث میشد مالیات افزور تری بپردازند و هفت لنگ‏‌ها کمتر.
در روزگار کنونی یکجانشینی میان مردمان زمین مرسوم و معمول است و دیگر کمتر شاهد زندگی عشایری و در حرکت هستیم.
اما در هرحال این نوع زندگی هنوز در نقاطی از جهان رواج دارد و اتفاقا در نوع خود یک مشخصه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری برای آن سرزمین محسوب می‌شود.
در ایران نیز زندگی کوچ‌نشینی هنوز پابرجا است و دو ایل بزرگ بختیاری و قشقایی معروف‌ترین آن‌ها هستند.
ما در این یادداشت قصد داریم ایل بختیاری را به شما معرفی کنیم.

منبع : پاورپوینت ایل بختیاری


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت آپاندیسیت

پاورپوینت آپاندیسیت

آپاندیسیت( به انگلیسی: Appendicitis) یا آویزآماس[۱] به التهاب ناگهانی آپاندیس گفته می‌شود.
آپاندیسیت یک بیماری است که طی آن آپاندیس شما ملتهب و پر از چرک می‌شود.
آپاندیس شما یک کیسه انگشتی شکل است که از روده بزرگ منشعب شده و در سمت راست پایین شکم قرار دارد.
برای این ساختار کوچک هیچ گونه کارکرد ضروری شناخته نشده است اما این به آن معنی نیست که نمی‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
درمان استاندارد آپاندیسیت عمل جراحی جهت برداشتن آپاندیس می‌باشد.
به التهاب آپاندیس، آپاندیسیت گفته می‌شود.
آپاندیس یک عضو لوله مانند در امتداد روده بزرگ است که طولی در حدود ۱.۵ تا ۱۰ سانتی متر دارد.
تا به حال کسی متوجه عملکرد دقیق این عضو نشده است.
انسان بدون داشتن آپاندیس نیز می‌تواند بدون هیچ عواقب آشکاری زندگی کند.
آپاندیسیت یک اختلال اورژانسیست که نیاز به عمل جراحی فوری دارد.
عدم درمان باعث التهاب در سایر اعضا و یا ترکیدن آپاندیس و پخش شدن مواد عفونی در داخل حفره شکمی می‌شود.
این اتفاق می‌تواند منجر به التهاب صفاق( peritonitis – یک التهاب جدی در پوشش حفره شکمی) شود که ممکن است کشنده باشد، مگر اینکه به سرعت اقدام شده و با آنتی بیوتیک‏‌‌های بسیار قوی درمان شود.


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت آسیب مچ پا

پاورپوینت آسیب مچ پا

کشیدگی رباط مچ پا وقتی ایجاد میشود که پا در حین راه رفتن پیچ میخورد.
گاهی اوقات این پارگی‏‌ها کم و خفیف بوده و در مواردی ممکن است تمام رباط بطور کامل پاره شود.
اگر این نرمش‏‌ها به درستی انجام نشوند پیچ خوردگی مچ پا ممکن است بطور مکرری عود کند.
در صورت وجود این آسیب‏‌ها ممکن است بیمار نیاز به عمل جراحی داشته باشد.
این مشکل وقتی رخ می‌دهد که لیگامان‏‌‌های بسیار قوی که مچ پا را حمایت می‌کنند بیش‌تر از حالت طبیعی خود کشیده شوند و یا این که دچار پارگی می‌شوند.
بسته به میزان آسیب لیگامان‏‌‌های مچ، شدت پیچ خوردگی مچ پا ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد.
۸۵% از صدمات مچ پا را پیچ خوردگی مچ پا تشکیل می‌دهد و ۸۵% این پیچ خوردگی‏‌ها را نوعی پیچ خوردگی که در آن پا( کف پا) به سمت داخل بوده و کناره خارجی پا مماس بر زمین است را تشکیل می‌دهد که آسیب وارده به سمت خارج مچ پا وارد می‌شود.
پیچ خوردن مچ پا یكی از آسیبهای شایع این مفصل است.
این آسیب وقتی كه رباطهای مفصل در معرض كشش در جهت نامناسب و یا بیشتر از حد طبیعی قرار گیرند، ایجاد می‌شود.
از هم گسیختن رباطها می‌تواند روی دهد كه ممكن است بسیار جزیی باشد و یا پارگی كامل ایجاد شود.
بیشتر آسیبهای مچ پا در اثر فعالیتهای ورزشی ایجاد می‌شود.
فعالیتهایی مانند دویدن، پریدن یا پیاده‌روی ممكن است منجر به آسیب‌دیدگی مچ پا شود.
علایم پیچ‌خوردگی مچ پا شامل درد، حساسیت و ایجاد درد در لمس، تورم، كبودی، ناتوانی در راه رفتن و ایستادن و خشكی مفصل می‌باشند.

منبع : پاورپوینت آسیب مچ پا


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت آسيب هاي فضاي مجازي و اينترنت

پاورپوینت آسيب هاي فضاي مجازي و اينترنت

به منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی راهکارهایی مطرح شده‌اند که در صورت اجرای به موقع و مناسب می‌ توانند ثمر بخش واقع شوند: – استفاده از ظرفیت‌هایی همچون رسانه‌های دیداری و شنیداری، روزنامه ها، مجلات، نشریات برای نهادینه شدن فرهنگ سایبری.
– برگزاری جلسات آموزشی از سوی مصادر امور فرهنگی در شهرستان‏‌ها به منظور آشنا نمودن و اطلاع رسانی به والدین در مورد فناوری‏‌‌های جدید به ویژه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی.
– پخش برنامه‏‌‌های کوتاه آموزشی درباره مزایا و معایب اینترنت از زبان ورزشکاران و هنرمندان محبوبی که عموما جوانان آنها را الگوی خود قرار می‌دهند.
– ساخت و پخش فیلم‏‌ها و سریال‌‌هایی با موضوع اینترنت و مزایا و معایب آن.ارتباط از طریق فضای مجازی در سال‏‌‌های اخیر جایگاه قابل توجهی بین نسل جوان جامعه ما پیدا کرده است.
شبکه‏‌‌های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی افراد( فردی و اجتماعی) تاثیر گذارند.
در شکل دهی به هویت نقش دارند و حتی روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع هم تاثیرگذارند.
امروزه با توجه به نقشی که فضای مجازی تاکنون در ابعاد مختلف زندگی داشته اند، نمی‌توان آن‏‌ها را نادیده گرفت.
در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه افکار و اندیشه‏‌‌های بشری محسوب می‌شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود.
افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند.
ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده‏‌ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه‏ی نخست اولویت قرار دارد.
پیش گیری از آسیب‏‌‌های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم می‌باشد و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری‏‌‌های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست.

منبع :  پاورپوینت آسيب هاي فضاي مجازي و اينترنت


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت آلفرد آدلر

پاورپوینت آلفرد آدلر

آلفرد آدلر( به آلمانی: Alfred Adler )( زاده ۵ فوریه ۱۸۷۰ — درگذشته ۲۸ مه ۱۹۳۷) از روانشناسان بنام اتریشی بود.
او نظریه‌ای را تدوین کرد که «علایق اجتماعی» در آن نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند و او تنها روانشناسی است که یک گروه چهار نفری تشکیل داد که به نام او نامیده می‌شود.
[نیازمند منبع] زیگموند فروید در مقاله توضیحات، کاربردها و راهکارها ۱۹۳۳، در مورد او می‌گوید: «در واقع، روانشناسی فردی ربطی به روانکاوی ندارد، اما وقایع خاص تاریخی، منجر به ادامه حیات انگلی آن به خرج روانکاوی شده.
ما نمی‌توانیم به‌کارگیری مشروع این واژه به عنوان آنتی تز «روانشناسی گروه» را که با آن تداخل می‌کند، بپذیریم؛ به علاوه، کار خود ما تا حد زیادی و از اساس به روانشناسی افراد انسان مربوط است.
او، خود را شخصی زشت و کوچک اندام تلقی می‌کرد.
اما آدلر با پشتکار و فداکاری، خود را از پایین‌ترین سطح کلاس بالا کشید.این فرایند در کودکی آغاز می‌شود.
کودکان کوچم و درمانده هستند و کاملا به بزرگسالان وابسته اند.
این تجربه به صورت ژنتیکی تعیین نشده، بلکه این شرایط درماندگی و وابستگی به بزرگسالان، حاصل محیط است که برای همه کودکان یکسان است.
احساس‏‌‌های حقارت گریز ناپذیرند، ولی از آن مهم تر، ضروری هستند.
( ( انسان بودن یعنی خود را حقیر احساس کردن) ). چون این وضعیت در همه انسانها مشترک است، علامت ضعف یا نابهنجاری نیست.
احساسهای حقارت منبع تمام تلاشهای انسان هستند.
رشد فرد از جبران، از تلاش‏‌‌های ما برای چیره شدن بر حقارت‏‌‌های واقعی یا خیالی ما ناشی می‌شود.
در طول زندگی خود، با نیاز به جبران کردن این احساس‏‌‌های حقارت و تلاش کردن برای سطوح مراتب بالاتر رشد، تحریک می‌شویم.
این فرایند در کودکی آغاز می‌شود.
کودکان کوچم و درمانده هستند و کاملا به بزرگسالان وابسته اند.
این تجربه به صورت ژنتیکی تعیین نشده، بلکه این شرایط درماندگی و وابستگی به بزرگسالان، حاصل محیط است که برای همه کودکان یکسان است.احساس‏‌‌های حقارت گریز ناپذیرند، ولی از آن مهم تر، ضروری هستند.

منبع : پاورپوینت آلفرد آدلر


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت بررسی سیستم عامل Android

پاورپوینت بررسی سیستم عامل Android

اندروید بر پایه نسخه اصلاح شده‌ای از هسته لینوکس و دیگر نرم افزارهای متن‌باز طراحی شده و نخست در دستگاه‌های تلفن‌ همراه لمسی مثل تلفن هوشمند و تبلت استفاده شد اما به تازگی گوگل Android TV را برای تلویزیون و Android Auto برای خودرو و Wear Os را برای ساعت‌مچی توسعه داده است‌. اندروید در حال حاضر پرطرفدارترین سیستم عامل تلفن است.
شرکت کوچک اندروید که توسط اندی رابین، ریچ ماینرز، نیک سیرز و کریس وایت پایه‌گذاری شده بود، در زمینه تولید نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی برای تلفن‌های همراه فعالیت می‌کرد.
[۲] تیم اندروید به رهبری رابین فعالیت خود را برای تولید سکوی تلفن همراه مبتنی بر هسته لینوکس آغاز کردند و نتیجه اولیه این پروژه در نشست خبری شرکت گوگل در ۵ نوامبر سال ۲۰۰۷، مطرح کردن اتحادیه گوشی باز بود.
۳۴ شرکت فعال در زمینه تولید نرم‌افزار، تولید تلفن‌های همراه، اپراتور تلفن همراه و تولیدکننده نیمه رساناها و پردازنده‌های تلفن همراه اعضای بنیان‌گذار این اتحادیه بودند.
کار را با نگاه به روند توسعه اندروید آغاز می‌کنیم.
باید این نکته را بپذیریم که در دنیای فناوری هیچ سیستم‌عامل یا نرم‌افزار کاربردی روند پر سرعت رشد و تکامل اندروید را تجربه نکرده است و اندروید در مرکز این دگرگونی، سریع‌تر از همه بوده است.
گوگل تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۰۷ در دست ساخت بودن یک سیستم‌عامل متن‌باز برای گوشی‌های هوشمند را رسما اعلام نکرده بود.
بلاخره گوگل در تاریخ ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۸ نخستین نسخه اندروید را ارایه کرد تا راه برای عرضه‌ی گوشی‌های اندرویدی مختلف در آینده‌ هموار شود.
زومیت این مقاله را با هر بروزرسانی بزرگ برای اندروید به‌روزرسانی خواهد کرد.
ایده‌های کودکی اندی رابین حال به پرکاربرترین سیستم‌عامل موبایل منجر شده است و روند تکامل آن قطعا جذابیت‌های فراوانی دارد پس با زومیت و بررسی تاریخچه‌ی اندروید همراه باشید.
اندروید یا Andorid نام یک سیستم عامل موبایل است که توسط شرکت گوگل توسعه داده می‌شود.
این سیستم عامل از زمان تولدش تا کنون فراز و نشیب‏‌‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است تا اکنون به محبوبیت جهانی دست پیدا کند.
شاید اینطور فکر کنید که اندروید سابقه‌ای طولانی دارد، ولی اینطور نیست.
از زمان عرضه اولین نسخه اندروید تا کنون کمتر از ١۰ سال می‌گذرد و اندروید امسال دهمین سالگرد تولد خود را جشن خواهد گرفت.

منبع :  پاورپوینت بررسی سیستم عامل Android 


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت زمان سنجي و ظرفيت سنجي و برآورد نيروي انساني مورد نياز

پاورپوینت زمان سنجي و ظرفيت سنجي و برآورد نيروي انساني مورد نياز

سطح زندگی: مقصود از سطح زندگی درجه‌ای از رفاه مادی در دسترس یك شخص یا طبقه یا اجتماع است كه برای ادامه حیات و لذت بردن از زندگی لازم است.
۲-نیازمندیهای مربوط به تامین حداقل سطح زندگی رضایت بخش: احتیاجات اساسی كه باید برای نیل به حداقل سطح زندگی نسبتا مناسب برآورده شوند اساسا عبارتند از: غذا: غذای كافی برای جبران انرژی كه در زندگی و كار روزانه مصرف میشود.
پوشاك: پوشاك كافی كه پاكیزگی بدن و حفاظت در برابر تغییرات جوی را فراهم سازد.
بنابراین درآمد هر کس باید هم برای پرداخت حق السهم وی جهت خدمات عمومی و هم برای تامین مخارج زندگی خود و خانواده اش کافی باشد.
احصا و اصلاح فرآیندها، استخراج فعالیت ها، ثبت زمان‏‌‌های استاندارد با استفاده از فرم‏‌‌های پژوهشگر ساخته و کرنومتر به عنوان ابزار پژوهش و محاسبه حجم کار مطلوب است.
سپس عوامل موثر بر تعیین حجم کار کارکنان تجزیه و تحلیل شد.
آزمون‏‌‌های آماری مورد استفاده شامل رگرسیون خطی، آنوا، تی استیودنت و ضریب همبستگی پیرسون است که با استفاده از نرم افزار spss و Excell مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته‏‌‌های طرح مذکور بیانگر این بود که هیچ کدام یک از عوامل تشکیل دهنده مبلغ حکم حقوقی کارکنان ازجمله سابقه کار، مدرک تحصیلی و نوع استخدام تاثیری در حجم کار این افراد ندارد.
از جهتی تغییر در حجم کارهای واگذارشده به آنها تفاوتی در مبلغ حقوق پرداختی افراد ندارد؛ اما حجم کار ارجاعی به کارکنان نمونه این پژوهش تابعی از تعداد نیروی انسانی زیرمجموعه آن واحد تعیین شده است؛ که این به عنوان شاخص برآورد تعداد نیروی انسانی مورد نیاز برگزیده شد.
می‌توان برای کلیه مشاغل اداری شاخص‌‌هایی بدین طریق مشخص نمود تا امکان سنجش حجم کار و ارزیابی عملکرد کارکنان به روش پیشنهادی برقرار گردد.

منبع : پاورپوینت زمان سنجي و ظرفيت سنجي و برآورد نيروي انساني مورد نياز


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت شش سيگما

پاورپوینت شش سيگما

شرکت موتورولا، در سال‌های دهه ۱۹۸۰ برای نخستین بار شش سیگما را رایج ساخت.
شرکت الید سیگنال در اوایل دهه ۱۹۹۰ آن را به کار بست و شرکت جنرال الکتریک آن را به پرطرفدارترین فلسفه مدیریتی تاریخ تبدیل نمود.
فازهای مختلف اجرای شش سیگما: فاز تعریف-فاز اندازه گیری-فاز آنالیز-فازبهبود-فاز کنترل همه افراد یک سازمان بدون توجه به موقعیت سازمانی باید در پیاده‌سازی شش سیگما مشارکت داشته و از آن تاثیر پذیرند.
شش سیگما یک نظام، رویکردی داده محور و روشی برای حذف معایب در هر فرایندی از تولید تا تراکنش و از محصول تا خدمت می‌باشد.
۴ در یك میلیون موقعیت كاهش یابد؛ این در حالیست كه سطح كیفی سه‌سیگما كه طی دهه‌های گذشته مورد قبول بود، اكنون به دلایل مختلف ازجمله افزایش پیچیدگی و حساسیت تكنولوژی و نیز بالا رفتن انتظارات مشتریان، سطحی قابل قبول به شمار نمی‌آید .
شش‌سیگما یك استراتژی تحول سازمانی است؛ استراتژی تحولی شش‌سیگما، سیستمی ‌است كه موجب توسعه و گسترش متدهای مدیریتی، آماری و نهایتا حل مشكلات شده و به كمپانی امكان جهش و تحول را می‌دهد.
احراز كیفیت برتر و افزایش قابلیت اعتماد در محصولات تولیدشده و مونتاژشده نیازمند چارچوبی است كه به قابلیتهای سازمان در زمینه‌های مدیریت، كاربرد اطلاعات و تكنولوژی، یكپارچگی ببخشد؛ برای استفاده از اطلاعات، وجود یك سری ابزارهای آماری كه بتوان بوسیله آنها عملكرد فرایندها و تولیدات را بهینه نمود، بسیار ضروری است.
نام و ایده آغازین شش سیگما به بیل اسمیت نسبت داده میشود.
وی كه در دهه هفتاد و هشتاد میلادی بعنوان مهندس ارشد كیفیت و قابلیت اطمیناندر كمپانی موتورولا به فعالیت مشغول بود اكنون پدر شش سیگما نام دارد.
بیل اسمیتبا مشاهده افزایش نرخ خطا در نتیجه افزایش پیچیدگی محصولات و اضافه شدن بر تعدادقطعات آنها به نا كارآمد بودن سطح كیفیت سه سیگما پی برد و با تلفیق مفاهیم قابلیتاطمینان و تكنیك‏‌‌های مهندسی كیفیت ایده آغازین شش سیگما را در حضور مدیر عاملموتورولا باب گالوین مطرح نمود وی با تشخیص ژرف نگری بیل اسمیت او را به بسط تیوریشش سیگما ترغیب نمود.
فرآیند گرایی به این مجموعه برنامه شش سیگما در ۱۵ ژانویه۱۹۸۷به صورت رسمی توسط باب گالوین در موتورولا معرفی و رسیدن به سطح كیفیت ششسیگما به عنوان یك هدف راهبردی ۵ ساله تعیی گردید .

منبع : پاورپوینت شش سيگما


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت مديريت جامع كيفيت

پاورپوینت مديريت جامع كيفيت

مدیریت جامع کیفیت( TQM) فرایندی است متمرکز بر روی مشتری ها، کیفیت محور، مبتنی بر حقایق، متکی بر تیم‏‌ها که برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان از طریق ارتقا مستمر فرایند‏‌ها توسط مدیریت ارشد سازمان رهبری می‌شود.
اگر فلسفه مدیریت جامع کیفیت به درستی درک شود باید در اجرای آن تیم‏‌‌های فرابخشی با عضویت صاحبان فرایند‏‌ها از واحد‏‌ها و بخش‏‌‌های مختلف سازمانی تشکیل شوند و سنجش، پایش, کنترل و ارتقا عملکرد فرایند‏‌‌های اصلی و کلیدی را بر عهده گیرندمدیریت کیفیت جامع رویکردی در مدیریت است که از دهه‌ی ۵۰ میلادی آغاز شده و در اوایل دهه‌ی ۸۰ میلادی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.
مدیران ارشد سازمان از تحلیل فلسفه وجودی سازمان، دورنما و رسالت آن فرایندهای کلیدی را تعیین می‌کنند و در راستای تحقق رسالت سازمان و پاسخگویی به نیازها و انتظارات مشتریان همه افراد سازمانی یعنی صاحبان فرایندها را برای ارتقای عملكرد فرایندها آماده و بسیج می‌نمایند.
کارکنان نیز از قاعده سازمان با ارتقای عملكرد فرایندهای کلیدی با مدیران ارشد سازمان همگام و همراه می‌شوند؛ برآیند دو حرکت از بالا به پایین و از پایین به بالا موجب دگرگونی و تحول اساسی و جهت‌دار در سازمان خواهد بود؛ تداوم این دو حرکت و حمایت آن دو از هم به نهادینه شدن مدیریت جامع کیفیت خواهد انجامید .
مدیریت کیفیت جامع یک رویکرد مدیریتی به منظور بهبود عملکرد، برای دستیابی به اهداف استراتژیك سازمان از طریق ارتقای مستمر فرآیند هاست که در نهایت منجر به افزایش رضایتمندی مشتریان می‌گردد.
TQMراشامل یک سری از ایده‏‌ها و تکنیک‏‌ها برای تقویت عملکرد رقابتی به منظور بهبود کیفیت محصولات، خدمات و فرآیندها می‌دانند.
مراحل پیاده‌سازی مدیریت کیفیت جامع بدین‌صورت است که پس از بسترسازی مناسب جهت ایجاد تغییر در سازمان، خط‌مشی TQM موازی با استراتژی سازمان نوشته می‌شود و معیارها و خواسته‌های مشتریان بیان می‌شود و خروجی محصول یا خدمت تعیین شده و مقیاس سنجش کمی و کیفی خروجی مشخص شده و عوامل ارتقای کیفیت تعیین می‌شود و سپس در مرحله اجرا تیم‌های ارتقا کیفیت جهت کنترل کیفیت، آموزش، بازرسی و پایش و … شروع به کارکرده و نتایج مثبت و منفی را به مدیریت گزارش می‌دهند.
در هنگام اجرای مدیریت کیفیت جامع، سایر ذی‌نفعان درون و برون‌سازمانی اعم از كاركنان، مشتریان و تامین‌كنندگان در فرآیند بهبود مستمر قرار گرفته و رضایت درونی و بیرونی حاصل می‌گردد.

منبع : پاورپوینت مديريت جامع كيفيت


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت 5s

پاورپوینت 5s

اس یا فایو اس( به انگلیسی: ۵S) نام یک روشگان ساماندهی محیط کار است که از فهرست پنج واژهٔ ژاپنی که به انگلیسی ترجمه یا نویسه‌گردانی شده‌اند و همگی با S شروع می‌شوند استفاده می‌کند.
[۱] این سامانه پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن مطرح گردید.
[۲][۳] پنج اصل ۵ اس : ساماندهی( Seiri) نظم و ترتیب( Seiton) پاکیزه‌سازی( Seiso) استانداردسازی( Seiketsu) حفظ و نگهداری( Shitsuke) «پنج اس» یا ۵S یکی از مباحث عمده در مدیریت ژاپنی میباشد که ابتدا در ژاپن و سپس در سایر کشورها به کار گرفته شده است.
۵S، به عنوان موثرترین رهیافت و ستونی استوار در ساختمان عملیات اصلاحی و بهبود بهره وری شناخته شده است که با اجرای این اصول در صنایع و سازمانهای مختلف تجاری، صنعتی و خدماتی موجب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از سرمایه نیروی انسانی و زمان انجام کار، افزایش کارایی و در نهایت سوددهی بیشتر سازمان می‌شود.
«پنج اس» نظامی است که در ژاپن بصورت نهادینه مورد استفاده قرار گرفته و نتایج بسیار خوبی را برای واحدهای صنعتی و خدماتی به ارمغان آورده است.
نتایجی که معمولا با استفاده از این روش حاصل می‌گردد را می‌توان به اختصار به پیشگیری از حوادث، کاهش وقفه کاری و افزایش بهره وری در محیط کار عنوان نمود.
بطور کلی هدف نهایی «پنج اس» پیشگیری از اتلاف است.
علیرغم اینکه سیستم «پنج اس» به ظاهر خیلی ساده و قابل فهم است و انجام آن اصول نیز خیلی ساده به‏نظر می‌آید ولی عموما سازمانها و واحدها برای پیاده کردن آن در عمل با مشکلات فراوان روبرو هستند.
دلیل این امر را باید در ظاهر ساده آن جستجو کرد.
در واقع تحقق «پنج اس»از آن رو دشوار است که مدیران و پرسنل اجرایی از اهداف و ماموریتهای آن بصورت صحیح اطلاع کاملی ندارند.
بنابراین اجرای نظام «پنج اس» و تدارک بستر مناسب برای انجام آن تا زمانی که اصول آن به خوبی شناخته نشده کاری بسیار دشوار است.

منبع :  پاورپوینت 5s


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت access

پاورپوینت access

مایکروسافت اکسس( به انگلیسی: Microsoft Access) یکی از اجزای مایکروسافت آفیس است که برای ایجاد پایگاه داده‌های رابطه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نسخهٔ ۲٫۰ اکسس در سال ۱۹۹۴ وارد بازار شد.
با آمدن ویندوز ۹۵ آفیس ۹۵ هم معرفی شد.
افزوده شدن قابلیت‌های ایکس‌ام‌ال از دیگر ویژگی‌های این نسخه بود.
در نسخهٔ ۲۰۰۳ علاوه بر بهبود قابلیت‌های ایکس‌ام‌ال برخی ابزارهای بی‌همتا در زمینهٔ برنامه‌نویسی و اشکال‌زدایی اضافه شدند.
[۱] پس از آن نسخهٔ ۲۰۰۷ آفیس معرفی شد[۲] و نسخهٔ کنونی اکسس، نسخهٔ ۲۰١۶ استنرم افزار Access( اکسس) یکی از اجزای مایکروسافت آفیس است که برای نگاه داری داده‏‌ها و ایجاد بانک اطلاعاتی استفاده می‌شود.
با استفاده از Microsoft Office Access این امکان وجود دارد که شما اطلاعات خود را به صورت سازمان دهی شده نگاه داری و هر زمان که نیاز بود از آن‏‌ها استفاده نمایید.
به کمک مایکروسافت اکسس شما لیستی از اطلاعات خود را ذخیره نموده و هر زمان که خواستید می‌توانید آن‏‌ها را ویرایش و یا بازیابی نمایید.
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید حجم زیادی از اطلاعات را به صورت یک جا نگاه داری نمایید.
نرم افزارهای زیادی هستند که این امکان را برای شما فراهم می‌آورند، مثلا نرم افزار excel و یا word قادر هستند که لیستی از اطلاعات شما را ذخیره نموده و هر زمان که شما به داده‏‌‌های خود احتیاج داشتید آن‏‌ها را در اختیار شما قرار دهند، اما اگر حجم اطلاعات شما زیاد بود و یا روز به روز حجم این اطلاعات در حال افزایش باشد، جستجو در لیست داده‏‌ها و یافتن اطلاعات مورد نیاز بسیار مشکل و وقت گیر خواهد بود.
اما بوسیله بانک‏‌‌های اطلاعاتی که بوسیله سیستم مدیریت پایگاه داده‏‌ها( DBMS) ایجاد می‌شوند، می‌توان به راحتی داده‏‌‌های خود را سازمان دهی، بازیابی و و یا ویرایش نمایید.
فرض کنید که شما مدیر یک مدرسه هستید و می‌خواهید لیستی از مشخصات فردی تمام دانش آموزانی که از ابتدای زمان تاسیس مدرسه تا به امروز در مدرسه شما تحصیل کرده‏‌اند را داشته باشید، با وارد نمودن اطلاعات در Microsoft Access شما می‌توانید مانع از این شوید که داده‏‌‌های تکراری در لیست شما ثبت شود و همچنین می‌توانید به راحتی گزارشی از وضعیت دانش آموزانی که در مدرسه شما تحصیل کرده‏‌اند داشته باشید و دربین اطلاعات خود جست و جو نمایید.
مثلا شما می‌توانید با تهیه گزارش لیستی از اسامی دانش آموزانی که در سال تحصیلی ۹١-۹۲ از مدرسه شما فارغ التحصیل شده‏‌اند را مشاهده فرمایید.

منبع :  پاورپوینت access


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت ابعاد و اندازه های استاندارد در مجتمع های مسکونی

پاورپوینت ابعاد و اندازه های استاندارد در مجتمع های مسکونی

در انجام دادن موثر این عملكردها، نه تنها مساحت فضاها و نوع تجهیزات، بلكه نحوه قرارگیری فضاهای تشكیل دهنده مسكن و شرایط پیرامون آن نیز نقش مهمی دارند.
-باید توجه كرد كه نحوه قرارگیری، نوع و ابعاد سطوح فضاهای مسكونی باید بر حسب نوع عملكردی باشد كه این فضاها در قالب مسكن دارند و نمی‌توان به خاطر ملاحظات مالی از تامین نیازهای اولیه در فضای مسكونی صرفنظر نمود.
رعایت حریم در زندگی باعث بهم پیوستن انسان‏‌ها به هم می‌شود, بدون آن که آن‏‌ها را به هم بیامیزد.
صمیمیت واقعی در صورتی میسر خواهد بود که حریم میان دوستان وجود داشته باشد .
– محیط مسکونی را باید به نحوی طراحی کرد تا به سلامت و آسایش ساکنین آن لطمه وارد نسازد و برای چگونگی طراحی ابتدا باید نیاز ساکنین را از لحاظ اجتماعی و کالبدی شناخت .
در طی مراحل طراحی یک مجتمع مسکونی پرداختن به رابطه هر واحد با محیط اطراف از جنبه‏‌‌های گوناگون اهمیت دارد.
منظور روابط داخلی واحد‏‌‌های مسکونی است که منبعث از عواملی پیچیده و متعدد است و به میزان زیادی تحت تاثیر سلایق زندگی شخصی افراد قرار می‌گیرد اما به هر حال از یک چهارچوب تدوین شده که هدف آرامش و آسایش زندگی داخلی واحدهاست خارج نمی‌شود.

منبع : پاورپوینت ابعاد و اندازه های استاندارد در مجتمع های مسکونی


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت اﺛﺮ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر

پاورپوینت اﺛﺮ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر

فرآیندهای موجود در هر سازمان برای دستیابی به ماموریت سازمان طراحی شده اند، تا با عملکرد بهتر نیازهای اساسی مشتریان را تامین نمایند.
شاید برای مدیر ارشد فناوری اطلاعات، بسیاری از مسایل در اولویت قرار داشته باشد ولی مدیران رده بالاتر تنها به فکر این هستند که چگونه با منابع محدودتر بتوانند بازدهی بالاتری را به دست بیاورند و به همین دلیل بر روی سیستم‌های فرایند کسب وکاری تمرکز خواهند کرد که با تجارت آن‌ها همخوانی داشته باشد و بتوان با کمک آن کارایی سیستم را بالا برد.
»سیستم­ مدیریت فرآیندهای کسب و کار( نرم افزار BPMS) باعث تحولات عمده‌ای در متدولوژی‏‌‌های توسعه و استقرار فرآیندها شده اند.
این سیستم‏‌ها از آن لحاظ که روی فرآیندها متمرکز هستند و بر عملیات چند منظوره تمرکز دارند، دارای حایز اهمیت بسیاری می‌باشند.
بنا به‏نظر فرانکل، سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار( نرم افزار BPMS) برنامه کاربردی وسیعی را برای افزودن کارایی تکنولوژی‏‌‌های فرآیند پیدا خواهد کرد.
سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار برنامه کاربردی نرم افزاری­ است که فرآیندها را مدیریت و اختلاف بین کد نرم افزار و شماهای فرآیند را تشخیص میدهدمدیریت فرایندهای کسب‌وکار یا همان BPM، شامل روش‌ها، تکنیک‏‌ها و ابزارهایی جهت پشتیبانی از طراحی، مدیریت و تحلیل فرایندهای کسب و کار است؛ به عبارت دیگر، BPM یک رویکرد ساختار یافته باهدف بهبود کیفیت محصول و خدمات است و تلاش دارد تا فرایندهای سازمان را با استراتژی سازمان همسو نماید و به موازات آن رضایت مشتری را با افزایش کیفیت، بهبود دهد.
همین موضوع یکی از عوامل مهم محبوبیت و کارآمدی این رویکرد است.
با رشد و ترکیب این دو علم، مفهوم مدیریت فرایندهای کسب‌وکار ایجاد گردیده است.
در واقع BPM پس از رویکردهای TQM و BPR در مدیریت و به موازات آن پس از ظهور سیستم‏‌‌های مدیریت پایگاه داده، سیستم‏‌‌های مدیریت منابع سازمانی و سیستم‏‌‌های مدیریت گردش کار در فناوری اطلاعات، به منظور بهبود خدمات و محصولات معرفی گردید.
منظور از بهبود، عبارت است از کلیه عملیات و تغییراتی که در فرایندها ایجاد می‌گردد تا هزینه و سرعت انجام را کاهش و کیفیت خروجی فرایند را افزایش دهد.

منبع : پاورپوینت اﺛﺮ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت اختلال بیش فعالی

پاورپوینت اختلال بیش فعالی

اگر شما دچار کم­توانی موسوم به “اختلال کم توجهی-بیش فعالی یا ADHD” هستید این مشکلی است که همواره با شماست و به روی زندگی روزانه شما بسیار تاثیر می­گذارد.
این اختلال با افزایش سن بهتر میشود ولی ممکن است در بزرگسالی هم ادامه پیدا کند.
افسردگی، اضطراب، اعتماد به نفس پایین و سومصرف مواد در بزرگسالان مبتلا به ADHD شایع است.
آسیب در کارکردهای اجرایی نقش مهمی در اختلال نقص توجه- بیش فعالی دارد.
عملکرد اجرایی به فرد کمک می­کند تا عوامل حواسپرتی را شناسایی و آن­ها را حذف کند، موضوعات مختلف را در ذهن نگه دارد، در مورد پیامدها فکر کند و موارد دیگری از این قبیل را در برمی‌گیرد.
بنابراین اختلال نقص توجه- بیش فعالی، فرد را با مشکلات متعددی در فعالیت­های معمول روزمره ازجمله پرداخت قبوض، خواب کافی، مصرف دارو بهطور مرتب، به خاطر سپردن انجام کارهای معمول خانه و غیره روبه رو می‌سازد.
اختلال نقص توجه- بیش فعالی یک مشکل شخصیتی نیست، بلکه یک اختلال عصب- زیستی۳ است که از بین نمی‌رودADHD یا اختلال بیش فعالی و فقدان توجه، یک اختلال رفتاری شایع است که حدود ١۰-۸ درصد کودکان را مبتلا می‌کند.
احتمال تشخیص این اختلال در پسران سه برابر دختران است ولی علت این تفاوت هنوز مشخص نشده است.
غالبا متوجه‌اند که والدین چه انتظاری از آنان دارند اما برای برآورده ساختن این انتظار برای آنان مشکل است چون نمی‌توانند آرام بنشینند، دقت کنند یا به جزییات توجه کنند.
البته بیشتر بچه‏‌ها در سنین خردسالی خصوصا اگر مضطرب یا هیجان زده باشند چنین رفتارهایی می‌کنند.
اما‌درکودکان بیش فعال این علایم مدت زمان طولانی وجود دارند و در شرایط و محیطهای مختلف روی می‌دهند.این اختلال به عملکرد خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی کودک آسیب می‌رساند.با درمان مناسب کودکان می‌توانند بیاموزند که چگونه با این مشکل کنار بیایند و علایم خود را کنترل کنند.

منبع : پاورپوینت اختلال بیش فعالی


نويسنده : الهه سرافراز


پاورپوینت اخلاق اداري

پاورپوینت اخلاق اداري

اخلاق اداری مطلوب زمانی بوجود میاید که کارکنان نظام اداری به مردم از نظری درست بنگرند و خود را خدمتگزار و وکیل مردمان بدانند در اینصورت اخلاق اداری ظهور می‌نماید که با تلاش مداوم و پیوسته و دوری از هر نوع سستی و کوتاهی در انجام امور و با مسولیت خواهد بود.
در این مقاله به بررسی اهمیت و ضرورت بحث‏‌‌های اخلاقی،اهمیت اخلاق در روایات اسلامی،معانی و کاربردهای اخلاق،مدل مفهومی تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان،دو لغزشگاه در مسیر رشد اخلاقی سازمانها،آموزش هوش اخلاقی به مدیران،ضرورت اخلاق اداری،نگاه به کار و مسیولیت،نگاه به مردم و اصول اخلاق اداری پرداخته شده است.
علم اخلاق به عنوان علم و آیین و نرم افزار آداب دانی و اخلاق مندی و علم چگونه زیستن و تعیین بایدها و نبایدها و صدور احکام خوب و بد نسبت به رفتارهای آگاهانه و مختارانه‏ی آدمیان همواره در فرهنگ‏‌‌های گوناگون در محضر پیشینیان و پسینیان خداوندگاران دین و اندیشه جایگاهی ویژه داشته است.
هر چند آن در مقام شرحه شرحه شدن، شمولیت، بازگویی و بازنمودگی پیهم چالش و فرانمود است و در پیشگاه اندیشگی متفکران که سعی مستمر در پژوهشیدن آن داشته‏‌اند خویی نپذیرنده و ناشناسنده دارد و به گاه هر تصمیم خرد یا کلان و ارایه‏ی پاسخ به پرسشهای مطرح( از قبیل این که آیا گرفتن آن یا این تصمیم، خوب است یا بد؟ درست است یا نادرست ؟) دیریاب و سهل و ممتنع می‌نمایاند.
نوشتار حاضر با توجه به اهمیت و ورود اخلاق به عرصه‏ی سازمان‏‌‌های دولتی و نیز به ضرورت به سر بردن در عصر بحران اخلاقی و کاهش شدید اعتماد مردم نسبت به رعایت جنبه‏‌‌های قانونی و اصول اخلاقی توسط مدیران و سازمان‏‌ها جستار گونه‌ای است درباره‏ی اخلاق و سازمان.
دشمن‌ترین مردمان در نزد خدا، بنده‌ای است که خدا او را به خود واگذارد؛ و او پای از راه راست بیرون نهد و بی راهنما گام بردارد، اگر به کار دنیایی اش خوانند، به کار پردازد، و اگر به کار آخرتی اش خوانند، سستی و کاهلی نماید؛ گویی آنچه برای آن کار کند بر او بایسته است، و آنچه در آن سستی و کاهلی ورزد، از او ناخواسته.
هر چه کسی در مسیولیت پذیری سستی ورزد، تباهی در کارش بیشتر خواهد بود، و هر چه کسی مسیولیت پذیری بیشتری داشته باشد، به کمال بیشتری از نظر اخلاق فردی و اخلاق اداری دست می‌یابد.
امام علی( ع) حیطه مسیولیت پذیری را بسیار گسترده تعیین نموده و از کارگزاران و کارکنان خود خواسته است که نسبت به کلیه کارها و اقدمات، و نیز روابط و مناسبات خود مسیولیت پذیر باشند.

منبع : پاورپوینت اخلاق اداري


نويسنده : الهه سرافراز